Suomalaisista keskimäärin 7,7 prosenttia lukee viikon aikana sanomalehtien sisältöjä matkapuhelimella. Aikakauslehtiä kännyköillä lukevien osuus on 4,2 prosenttia. Tiedot selviävät kevällä 2011 toteutetusta Kansallisesta mediatutkimuksesta, jossa tutkittiin muun muassa lehtien eri lukukanavissa tarjoamien digitaalisten sisältöjen suosiota suhteessa painettuun lehteen.
Lukulaitteilla lehtiä lukevien osuus on suomalaisten keskuudessa vain noin prosentin suuruinen. Tietokoneet ovat vakiinnuttaneet paikkansa välineinä, jolla lehtien digitaalisia sisältöjä luetaan. Suomalaisista yli puolet on keskimääräisen viikon aikana lukenut lehtien sisältöjä tietokoneelta. Aikakauslehtiä lukee tietokoneelta noin kolmannes suomalaisista. Perinteinen painettu sanomalehti tavoittaa edelleen viikoittain 94,3 prosenttia suomalaisista. Painetun aikakauslehden osalta vastaava luku on 80 prosenttia.
Painettu lehti on lukijamäärien laskusta huolimatta säilyttänyt asemansa. Vertailukelpoisten sanoma- ja aikakauslehtien yhteislukijamäärä laski 2,2 prosenttia edelliseen mittaukseen nähden.
– Nämä luvut ovat jälleen todiste siitä, miten sitoutuneita suomalaiset ovat lehtiinsä. Tosiasia myös on, että lehdet ovat jo osa nettimaailmaa ja on lukijoita, jotka käyttävät rinnakkain eri välineitä. Netin käytöstä puhuttaessa unohdetaan usein, että tästä käytöstä merkittävä osa on painettujen lehtien digitaalisten aineistojen lukemista, sanoo yksikönjohtaja Jukka Helske tutkimuksen toteuttaneesta TNS Gallupista.
Kansallisessa mediatutkimuksessa huomioitiin myös kristillisistä lehdistä Kotimaa ja Askel. Kotimaa-lehteä luki mittauksen mukaan 79 000 suomalaista. Lukijamäärä oli laskenut edellisestä mittauksesta tuhannella. Askel-lehden lukijamäärä oli 63 000. Laskua edelliseen mittaukseen oli 5000 lukijan verran.
Suomen ylivoimaisesti luetuin sanomalehti on Helsingin Sanomat liki miljoonalla viikoittaisella lukijallaan. Seuraavina tulevat iltapäivälehdet, joista Ilta-Sanomat kerää viikossa runsaat 650 000 ja Iltalehti 590 000 lukijaa. Aikakauslehdistä suosituin on liki kolme miljoonaa lukijaa kokoava Pirkka.
Tutkimuksen kohderyhmä on 12 vuotta täyttäneet suomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi, Ahvenanmaa pois lukien. Kohderyhmän koko on 4 452 000.
Ilmoita asiavirheestä