Parantamiskokouksissa käyneet hakevat apua sielunhoidosta

MuurinenSampoSampo Muurisen mukaan parantamiskokouksista apua etsineet hakevat usein sielunhoidollista apua seurakunnan työntekijöitä. Hän pitää parantamiskokouksissa annettavia katteettomia lupauksia vastuuttomina.

– Sielunhoidolliset keskustelut lisääntyvät niiden ihmisten kanssa, jotka ovat pyrkineet hakemaan apua terveyteensä parantamiskokouksIsta.  Se on tiennyt lisää sielunhoidollista keskustelua seurakunnan työntekijöille, papeille ja diakoneille, Sampo Muurinen sanoo.

Hänen tontillaan on kirkkohallituksessa muun muassa sairaalasielunhoito.

– Jos ihminen ei parane ja on hengellisesti suuntautunut odottamaan parantumisia, tämä synnyttää isoja pettymyksiä ja masentumista. Turhat lupaukset, joita esimerkiksi Jalovaaran kokouksissa annetaan, tulevat muille työntekijöille hoidettavaksi, se on kentältä hyvin tuttua. Yle MOT:ssa esitetyt pätkät demoneihin liittyen herättävät mielenterveydeltään heikoissa ihmisissä huolestumista omien sairauksien oireista. He eivät löydä läheltään tervettä keskustelua, jos ympäristö on tällä tavalla vääristänyt. Tämä asettaa seurakunnille ja sairaalapapeille selkeän haasteen pitää yllä rehtiä, avointa sielunhoitoa, jossa ei paeta mihinkään shamanismiin, demoneihin tai käsittämättömyyksiin, Muurinen sanoo.

Sampo Muurisen mielestä hyvää sielunhoidollista luettavaa on edelleen Matti A. Miettisen Tampereen lääketieteellisessä tiedekunnassa tehty väitöskirja Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta vuodelta 1990. Työssä tarkasteltiin helluntaisaarnaaja Niilo Yli-Vainion parantamistoimintaa. Miettinen ei pystynyt dokumentoimaan yhtään parantamiskokemusta.

Uskontojen uhrien tuki ry toiminnanjohtaja Joni Valkila kertoo, että heille tulee melko paljon yhteydenottoja henkilöiltä, jotka ovat olleet karismaattisissa yhteisöissä.

– On tuttu ilmiö, että lääketieteen alaan kuuluvia asioita laitetaan hengellisten ilmiöiden piikkiin.

Valkilan mukaan useimmiten yhteydenotot tulevat kuitenkin muualta kuin luterilaisen kirkon piiristä. Hän ei esimerkiksi tiedä, onko Uskontojen uhrien tukeen ottanut yhteyttä julistajan ja esirukoilijan Pirkko Jalovaaran asiakkaina olleita henkilöitä.

Lue myös: Mielenterveyspooli huolissaan Jalovaaran toiminnasta

Piispa Askola: Jumala toimii terveydenhuollon ja lääkkeiden avulla

Jolkkonen: ”En ole antanut lupaa mihinkään Kuopion tilaisuuteen”

Pirkko Jalovaaran tulo Kallaveden kirkkoon evätty

Kansliapäällikkö: ”Jalovaaran opetukset radikalisoituneet” 

”Epäterve hengellisyys otettava vakavasti”

Parantamiskokouksissa käyneet hakevat apua sielunhoidosta

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliJalovaaran rukousillat puhuttavat seurakunnissa
Seuraava artikkeliMielenterveyspooli huolissaan Jalovaaran toiminnasta

Ei näytettäviä viestejä