Kuopion piispa Jari Jolkkonen saarnasi televisioidussa itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksessa 6.12. Helsingin tuomiokirkossa erilaisista rauhan muodoista.
Aluksi hän kuitenkin kertoi perheensä kesälomamatkasta Mikkelissä sijaitsevaan sodan ja rauhan keskus Muistiin. Jolkkosen lasten huomio oli kiinnittynyt museossa sanapilviseinään. Siinä kuvattiin aika-akselilla ne sanat, jotka eniten toistuivat kirjeissä, joita sotilaat lähettivät rintamalta kotiin.
Kaikkein ankarimpien taisteluiden aikaan joulukuussa 1939, loppukesällä 1941 ja alkukesästä 1944 useimmin toistuneet sanat sotilaiden kirjeissä olivat rauha ja Jumala.
– Oliko niin, että kun oma pelko ahdisti eniten ja hätä isänmaasta oli suurin, juoksuhaudoissa turvauduttiin Jumalaan ja rukoiltiin rauhaa? Jolkkonen kysyi.
Hän oli tehnyt vastaavan sanapilven myös meneillään olevan jumalanpalveluksen rukouksista ja virsiteksteistä. Myös nyt useimmin toistuvat sanat olivat rauha ja Jumala.
”Tässä maailmassa riita on jatkuvasti läsnä – sotatantereilla ja somerintamilla”
Päivän evankeliumiteksti (Joh. 14:23–29) kertoo Jeesuksen sanoneen: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa.” Jolkkonen pohti, millaista maailman antama rauha on.
Ensin hän nosti esiin voimalla ja väkivallalla saavutettavan ”veitsi kurkulla” -rauhan. Siinä vahvempi osapuoli ottaa omansa, asettaa veitsen heikomman kaulalle ja väittää olevansa rauhantahtoinen ja vaatii ”sovintoa”.
– Näin ovat toimineet lurjukset ja suurvallat läpi historian. Jeesus tunsi hyvin tällaisen rauhan: hänen aikanaan Rooma miehitti Palestiinaa ja lopulta tämän miehitysvallan sotilaat pitivät hauskaa kiduttamalla ja surmaamalla hänet, Jolkkonen sanoi.
– Tämä vuosi on riisunut naamiot ja paljastanut sodan kasvot. Olemme pettyneinä ja järkyttyneinä seuranneet, kuinka samaa veitsi kurkulla -rauhaa yritetään käyttää alistamaan Ukrainan kansaa. Tällainen rauha ei ole koskaan oikeudenmukainen. Sitä ei koeta aidoksi ja reiluksi. Siksi se ei voi kestää.
Seuraavana maailman tarjoamana rauhan muotona Jolkkonen puhui ”rauhaa kauppasuhteista” -rauhasta, jossa mahtisuvut tai suurvallat solmivat keskenään tiiviit kauppasuhteet. Kaupallisten riippuvuuksien toivotaan ehkäisevän vihollisuudet ja sodat.
– Tämä vuosi on katkerasti osoittanut, että tässä maailmassa myös rauhaa kauppasuhteista -malli on hauras, jopa pettävä. Moni Euroopan valtio on tullut petetyksi tai antanut pettää itsensä, Jolkkonen sanoi.
– Tässä maailmassa rauha perustuu usein laskelmoinnille. Se on ihmisten välinen järjestely ja siksi aina hauras. Tässä maailmassa riita on jatkuvasti läsnä. Sotatantereilla ja somerintamilla.
”Sielun rauhasta versoo muheva rauha”
Jolkkosen mukaan Jeesus ei ollut rauhasta puhuessaan idealisti tai ”lullukka”, vaan hän tunnisti realiteetit. Silti hän julisti: Autuaita ovat rauhantekijät.
Jolkkonen painotti, että emme saa omaksua kyynisiä teorioita, joissa ihmisten välisiä suhteita pidetään pelkkinä valtarakenteina. Rauha ja oikeudenmukaisuus ovat hauraita ja silti niitä kannattaa tavoitella. Rauha ja oikeus kuuluvat yhteen.
– Joskus rauhan rakentaminen voi tarkoittaa kohtuulliseen kompromissiin suostumista. Joskus se taas tarkoittaa sen hirvittävän tosiasian tunnustamista, että oikeudenmukaisen ja kestävän rauhan takia emme voi suostua epäreiluun ja horjuvaan veitsi kurkulla -rauhaan.
Jolkkonen kannusti kirkossa paikalla olleita valtakunnan päättäjiä toimimaan vaikeina aikoina kuin hyvät paimenet: yhdistämään lauman, ruokkimaan sitä ja puolustamaan sitä ulkoisilta uhilta yhdessä. Kansan tehtävä on auttaa heitä ja rukoilla heidän puolestaan.
Kun Jeesus puhuu omasta rauhastaan, jonka hän antaa ihmisille, hän ei Jari Jolkkosen mukaan puhu vain sodan poissaolosta. Jeesuksen antama rauha on sielun rauhaa ja lepoa, kiitollisuutta sovinnosta Jumalan kanssa.
– Tästä sielun rauhasta, tästä ilosta ja kiitollisuudesta versoo muheva rauha: kotirauha, naapurisopu, ystävien rakkaus, luottamus puolueiden välillä, rauha kansojen kesken ja huolenpito koko Jumalan ihanasta luomakunnasta. Tämän rauhan omistamiseen ja edistämiseen hyvä Jumala kutsuu meitä kaikkia, yhdessä ja erilaisina.
Lopuksi Jolkkonen poimi Paavalilta ohjeen hyvään itsenäisyyspukeutumiseen: ”Pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.”
Itsenäisyyspäivän ekumeenisen juhlajumalanpalveluksen voi katsoa Yle Areenasta.
Piispa Jari Jolkkonen itsenäisyyspäivän saarnassa: ”Veitsi kurkulla -rauhaa yritetään käyttää alistamaan Ukrainan kansaa”
***
Haluatko tutustua Kotimaa-lehteen?
Tilaa Kotimaan näytelehti ilmaiseksi täältä. Lähetämme PDF-lehden sähköpostiisi. Näytelehden tilaaminen ei edellytä jatkotilausta. Näytetilauksen voi tehdä vain kerran.
Antoisia lukuhetkiä!
Ilmoita asiavirheestä