”Evankelioiminen on kirkon sielu ja ydintoiminto. Mutta se on terminä saastunut ja kaipaa puhdistamista,” Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen totesi tänään puheessaan Kirkon evankelioimistyön konferenssissa Joensuussa.
Jolkkonen muistutti, että useissa Uuden testamentin alkukielisissä kohdissa puhutaan evankelioimisesta. Nykyisessä raamatunkäännöksessä verbi on käännetty eri tavoilla.
”Ihmisten mielikuvissa evankelioiminen on nykyisin vääristynyt tarkoittamaan jonkinlaista aivopesun synonyymiä. Monille sanalla on imperialistinen sivumaku, joka tuo mieleen uhkaavia traktaatteja, Jeesus tulee -varoituskylttejä tai kiiluvasilmäisiä käännyttäjiä kotiovella. Tällaiset mielikuvat on juurittava pois. Ja kristittyjen on se itse tehtävä”, Jolkkonen sanoi puheessaan.
Hän muistutti, että alun perin kristillinen evankeliumi oli vastakohta alistavana pidetylle keisarin evankeliumille. Jeesuksen syntymän aikoihin evankeliumi oli maallinen, erityisesti sotilaspoliittinen termi.
”Keisarin evankeliumi oli hyvä sanoma Rooman keisarin voittamasta valloitussodasta tai hänen verisesti kukistamastaan kapinasta. Nykyaikana sellainen voisi olla Venäjän presidentin Vladimir Putinin julistama hyvä sanoma siitä, että hän on vastannut kaikkien krimiläisten hartaaseen toiveeseen liittämällä Krimin niemimaan Venäjän federaatioon”, Jolkkonen vertaa.
Hän sanoi, että Kristuksen evankeliumi on kaiken imperialismin vastakohta: se on vapauttava ja iloiseksi tekevä sanoma armosta, rauhasta ja sovinnosta. Jolkkosen mukaan tästä seuraa, että aitoon evankeliointiin kuuluu aina toisen ihmisen kuunteleminen, kunnioittaminen ja palveleminen.
”Sanallinen evankelioiminen on tärkeää, mutta sitä ei voi koskaan olla ilman lähimmäistä palvelevaa rakkautta. Jumalan sanan julistus ja kärsivän ihmisen auttaminen kuuluvat evankeliointiin. Pitäytyminen vain toiseen merkitsee evankeliumin amputoimista”, Jolkkonen totesi.
Kuva: Matti Karppinen
Ilmoita asiavirheestä