Joissakin seurakunnissa on arvosteltu saattohoitoon keskittyvän Yhteisvastuukeräyksen mainoskampanjaa, jossa omainen pitää sylissään kuolevaa tai kuollutta läheistään.
Mainoksessa on teksti ”Lahjoita hyvä kuolema”. On muun muassa kysytty, tukeeko mainos eutanasiaa.
”Saattohoitoon ja kuolemaan liittyvät kysymykset ovat herkkiä. Ei ole aivan helppo tehdä mainoskampanjaa, joka koskettelee kipua, kärsimystä ja kuolemaa, ehkä myös omaa kuolemanpelkoamme. Kuvat palauttavat myös minulle mieleen kivuliaita muistoja läheisteni kuolinvuoteelta. Siellä saattohoidon merkitys kirkastuu”, Kuopion piispa Jari Jolkkonen kirjoittaa.
Hän pitää saattohoitotyön kehittämistä tärkeänä kohteena. Jokainen meistä kuolee joskus.
”Mielestäni kampanja kuvaa vaikeaa asiaa arvokkaasti. En osaa nähdä yhteyttä eutanasiaan, pikemminkin päinvastoin. Tukemalla ’hyvää kuolemaa’,siis saattohoidon kehittämistä, autetaan kuolevia ja heidän omaisiaan ja samalla vähennetään painetta eutanasiaan. Kuvissa liitytään myös kristilliseen kuvamaailmaan. Minulle ne tuovat mieleen monia alttaritauluja, joissa kuvataan Herran ristiltäottoa”, Jari Jolkkonen kirjoittaa.
Hänen mielestään kampanja on herättävä, koskettava ja toimiva. Jolkkosen näkemyksistä kertoo Kuopion hiippakunnan Facebook-sivut.
Ilmoita asiavirheestä