Taiteilija Pauno Pohjolaisen Turun kulttuuripääkaupunkivuoden näyttelyä varten tilattu installaatio Viimeinen ehtoollinen halutaan säilyttää Turun tuomiokirkon Agricolan kappelissa. Teoksen puolesta on hiljattain avattu nettiadressi, jonka puuhamiehenä on Viimeinen ehtoollinen -näyttelyn kuraattori Perttu Ollila.
Hänen mukaansa hyvin monet näyttelyvieraat ovat pohtineet Pohjolaisen teoksen äärellä mitä sille tapahtuu näyttelyn jälkeen.
– Se ei selvästikään ole sellainen taideobjekti, joka voitaisiin siirtää näyttelystä toiseen vaan tuon nimenomaisen tilan jäsennys. Tila on tämän teoksen subjekti, Ollila sanoo.
– Eräs oli senioriryhmä, jossa oli hyvin heikkonäköisiä ihmisiä. Tultiin hyvin lähelle Kristuksen kasvoja, koska ihmiset eivät enää nähneet. Minusta tuntui, että installaatio saattoi toimia ryhmän jäsenille jonkinlaisena visuaalisena ehtoollisena. Siinä kohtaa vakuutuin siitä, että kyllä tämän teoksen pitää tässä olla.
Pauno Pohjolaisen Viimeinen ehtoollinen on kaksiosainen installaatio, johon kuulu Kristuksen kasvojen ohella myös Agricolan kappelin takaosassa oleva karitsa. (Kuva: Jussi Vierimaa)
Adressi on luettavissa täältä.
Ilmoita asiavirheestä