Helsingin Herttoniemen seurakunnan arabiankielisen seurakuntatyön pastori Ramez Ansara on pitänyt rippikoulua jo yli 120 turvapaikanhakijalle. Tämän lisäksi hän on etäopettanut Skypen kautta useita rippikoululaisia esimerkiksi Vihdissä, Kotkassa ja Kajaanissa. Arabiankieliselle perusteelliselle kasteopetukselle on Suomessa nyt kysyntää.
Kotimaa Pro kertoi viime viikolla, kuinka eri puolilla Suomea on törmätty ilmiöön, jossa turvapaikanhakijoille tarjotaan pikakasteita kristityksi olemattoman kasteopetuksen jälkeen. Kirkkohallituksen pakolais- ja maahanmuuttajatyön asiantuntijan Marja-Liisa Laihian mukaan ilmiö on huolestuttava. Jutun tapausesimerkki tuli Oulusta.
Ramez Ansaralle ilmiö on tuttu myös pääkaupunkiseudulta.
– Monta kertaa luokseni oppimaan on tullut turvapaikanhakijoita, jotka on kastettu, mutta he eivät ole saaneet mitään opetusta kristinuskosta eivätkä he kuulu mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan. Esimerkiksi One Way Mission kautta luokseni on tullut tällaisia henkilöitä. Minä annan opetusta kaikille rippikoululaisille vähintään 45–60 tuntia, ja rippikouluuni voi tulla riippumatta siitä, onko kastettu vai ei.
Ansara kantaa vahvan vastuun oppilaistaan. Jos joku ei tunnu oppineen perusasioita, hän jatkaa opetusta vaikka vuoden ennen kuin päästää turvapaikanhakijan kasteelle.
”Ei tuhlaajapoikakaan palannut katumuksen vuoksi vaan siksi, että hänellä oli nälkä”
Turvapaikanhakijoiden motiivit kääntyä kristityksi ovat ajoittain puhuttaneet paljon. Kääntymyksen aitouden tutkiminen on aiheuttanut Maahanmuuttoviraston (Migri) työntekijöille paljon päänvaivaa. Monissa kristillisissä piireissä on koettu, ettei Migrillä ole asian arvioimiseen tarvittavaa ammattitaitoa.
Ramez Ansaran mukaan suurin osa hänen rippikouluunsa saapuneista toivoo kääntymyksen auttavan turvapaikan saamisessa. Hän kertoo oppilaille, että näin ei välttämättä ole. Rippikouluun saapuvien motiivit eivät kuitenkaan murehduta Anzaraa.
– Tuhlaajapoika palasi Isän luokse siksi, että hänellä oli nälkä. Ei alkuperäinen motiivi ollut katumus ja halu pyytää anteeksi. Isä kuitenkin otti pojan avosylin vastaan. Meidänkin pitää ottaa muslimiturvapaikanhakijat vastaan seurakunnissamme samalla tavalla, riippumatta heidän motiiveistaan.
Ansaran kokemuksen mukaan valtaosaa rippikouluopetukseen mukaan tulleista turvapaikanhakijoista alkaa vähitellen oikeasti kiinnostaa kristityksi kääntyminen.
– Kun he kuuntelevat kaikki sanat ja opetukset, he haluavatkin oppia lisää ja lisää. Arvelen että noin 70 prosenttia opettamistani maahanmuuttajista on kääntynyt aidosti kristityiksi. Kun he saavat turvapaikan, he pysyvät mukana seurakuntamme toiminnassa, osallistuvat raamattupiireihin ja jumalanpalveluksiin.
Lopuista 30 prosentista Ansara ei osaa sanoa, mutta Jumala varmasti kykenee pitämään huolen heistäkin.
Sama tuntuma tilanteesta on myös Marja-Liisa Laihialla.
– Kristinuskon opetuksen piiriin saapuneilla turvapaikanhakijoilla nälkä usein kasvaa ja intressi syvenee. Seurakuntien työntekijät näkevät opiskelijoiden silmissä aidon mielenkiinnon. Tästä kuulen kentältä paljon enemmän kuin huijauskääntymisistä. Jos kääntymyksen motiivit eivät ole oikeat, ihminen usein jättää rippikouluprosessin kesken, Laihia sanoo.
Kuva: Ville Palonen. Ramez Ansara kastaa Kulosaaren kirkossa irakilaisen miehen kristityksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Lue myös:
Turvapaikanhakijoille tarjolla myös pikakasteita − ”Irtopisteiden kalastusta Pyhän Hengen nimissä”
Islamista kristinuskoon kääntyvät kaipaavat enemmän tukea
Tuomasmessuja arabiaksi: ”Marhaba!”
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.
***