Sanasota ei laantunut – kirkkoherrat pyysivät anteeksi Loviisan kirkon joulutaidetta

Loviisan seurakuntien kirkkoherrat ovat pyytäneet anteeksi Loviisan kirkossa joulun aikaan esillä olleita taiteilija Pauliina Turakka Purhosen tekstiiliveistoksia. Kolme verevää veistosta herättivät voimakkaita reaktioita puolesta ja vastaan ja synnyttivät rajun sanasodan erityisesti paikallislehtien Facebook-sivuilla.

Loviisan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra Karl af Hällström julkaisi anteeksipyyntönsä seurakuntansa verkkosivuilla. Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Seppo Apajalahti puolestaan kirjoitti Loviisan Sanomissa vastauksen lehdessä julkaistuun, teoksia kritisoineeseen avoimeen kirjeeseen.

Karl af Hällström totesi anteeksipyynnössään, että tarkoituksena oli tarjota vaihtoehtoinen näkökulma joulun sanomaan, inkarnaatioon eli ihmiseksi syntymiseen.

”Tämä meni kuitenkin mönkään. Haluan omasta ja seurakunnan puolesta pyytää sitä anteeksi. Reaktiot olivat selvästi rajumpia kuin oletimme.”

Karl af Hällström kirjoitti, että inkarnaation ruumiillisuus esitettiin tavalla, johon ei joulun yhteydessä ole totuttu. Ei ollut hellyttävää vauvaa, puhdasta seimeä, söpöä lammasta tai kauniita enkeleitä. Koska teoksen symboliikka poikkesi totutusta, monet kokivat, että heidän uskonnollisia tunteitaan loukattiin.

”Se ei ollut meidän tarkoituksemme, mutta meidän olisi pitänyt osata varautua siihen. Emme osanneet. Se oli meiltä tyhmää. Anteeksi.”

Kirjoituksessaan af Hällström kommentoi myös sävyä, jonka keskustelu sai verkossa. Keskustelua kävivät sekä loviisalaiset että ulkopaikkakuntalaiset, sekä seurakuntalaiset että siihen kuulumattomat.

Karl af Hällström toteaa Kotimaa24:lle, että juuri keskustelun kärjistymisen takia hän halusi julkaista anteeksipyyntönsä.

– Keskustelu teki kaikille hallaa, ja halusin rauhoittaa sitä.

Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra esitti tulkintansa teoksista

Suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Seppo Apajalahti totesi viime viikolla Loviisan Sanomissa, että Turakka Purhosen taideteokset ovat saaneet hyvin ristiriitaisen vastaanoton.

”Olen hyvin pahoillani siitä, että ne ovat loukanneet varsin monia. Teoksien tuominen jouluksi kirkkoon on ollut epäonnistunut valinta”, Apajalahti kirjoitti.

Kirkkoherra totesi, että häntä itseään teokset ovat kaikessa rujoudessaan puhutelleet. Hän avasi kokemustaan muutamalla tulkinnalla. Apajalahden mukaan seimen ympärillä on muun muassa tuhlaajapoika, joka elämänsä pohjalla ollessaan joutui sikopaimeneksi. Äidin ja tämän sylissä olevan sinertävän lapsen Apajalahti liitti kirjoituksessaan Herodekseen ja tämän lastensurmaan.

”Kolme hahmoa kertovat minulle jotain oleellista siitä, miksi Jumala syntyi tähän maailmaan. Mutta tämä on vain minun tulkintani ja sellaisena teokset koskettavat minua. Kullakin meistä on täysi oikeus omiin tulkintoihinsa. Jatkossa kirkossa esitettävän taiteen sisältöä tullaan harkitsemaan perusteellisesti”, Apajalahti kirjoitti.

Pauliina Turakka Purhosen taideteokset eivät ole enää esillä Loviisan kirkossa. Kokonaisuus purettiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti loppiaisena.

Kuva: Suvi af Hällström / Loviisan seurakunnat

Lue myös:

Pekka Särkiön blogi Feministinen jouluseimi provosoi

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliPappi kieltäytyi hautauksesta – ortodoksisten kirkkojen välinen riita Ukrainassa pulpahti pintaan
Seuraava artikkeliTurun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä

Ei näytettäviä viestejä