Kansalaiset etsivät tietoa lokakuun kunnallisvaalien ehdokkaista selvästi eniten sanomalehdistä ja niiden verkkosivuilta, kertoo tuore tutkimus.
80 prosenttia äänestämään aikovista kertoo käyttävänsä tietolähteenään sanomalehtiä ja niiden verkkosivuja. Televisiota ja radiota nettisivuineen hyödyntää 54 prosenttia, kaupunkilehtiä 47 prosenttia ja vaalikoneita 44 prosenttia. Vähemmälle huomiolle jäävät muu internet, ulkomainonta, puolueiden ja ehdokkaiden nettisivut sekä ehdokkaiden tilaisuudet.
Yli puolella vastaajista tärkein äänestysmotiivi on halu tukea joitakin asioita, puolueita tai henkilöitä. Kolmasosalla pääsyy on muutoshalu. Vain 6 prosenttia lähtee äänestyskoppiin vastustaakseen joitakin asioita puolueita tai henkilöitä.
TNS Gallup Oy Media haastatteli Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta 962:ta äänestysikäistä suomalaista syyskuussa 2012. Tulosten virhemarginaali on 1–3,5 prosenttiyksikköä suuntaansa riippuen tulokseksi saadusta prosenttiosuudesta.
Ilmoita asiavirheestä