Helsingin, Espoon ja Vantaan seurakuntien tuottama ja työnimellä Pyhä kabinetti kulkeva animaatiosarja tekee näkyväksi kirkon jäsenistön moninaisuutta. YouTubessa todennäköisesti ensi syksynä nähtävä satiirinen neljä- tai viisiosainen sarja liittyy seurakuntavaalien viestintään ja sen hahmot perustuvat Jäsen360-segmentoitiin.
Sarjassa on neljä hahmoa, jota edustavat kärjistetysti kirkon jäsenistön neljää asenne- ja arvosegmenttiä (irralliset, avomieliset, maltilliset ja uskolliset). Hahmot ovat seurakunnan luottamushenkilöitä, jotka keskustelevat värikkäästi kirkon kannalta tärkeistä asioista.
Sarjan esikuvina ovat muiden muassa Pasila ja South Park. Seurakuntien edustajat ovat ideoineet sarjaa yhdessä mainostoimiosto Sherpan kanssa. Sama toimisto on myös kirkon valtakunnallisen seurakuntavaalikampanjan tekijä.
– Sarjan suunnittelu on vasta hyvin alkuvaiheessa. Meillä ei ole edes vielä kunnon käsikirjoitusta, toppuuttelee Vantaan seurakuntien viestintäjohtaja Pauli Juusela.
– Tavoittelemme sarjalla yllätysefektiä, joten emme mainosta sitä vielä julkisuudessa. Miten voisimmekaan, kun ensimmäistäkään osaa ei ole tehty, Juusela sanoo.
– Julkistus voisi tapahtua jo alkusyksystä, mutta tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä päätetty.
Juuselan mukaan animaatiosarjan tarkoituksena on olla hauska, herättää keskustelua ja tuoda näkyvyyttä seurakuntavaaleille.
Animaatiosarjan tekeminen sisältyy pääkaupunkiseudun seurakuntayhtymien vaaliviestintäsuunnitelmiin ja niille tehtyihin budjetteihin.
Seurakuntavaalit järjestetään 9.11.
Ilmoita asiavirheestä