Espoon ja Kauniaisten seurakuntalehden Essen lukijat kaipaavat erityisesti elämän käännekohtia, eettisiä kysymyksiä ja ympäristöasioita käsitteleviä juttuja. Keväisen TNS Gallupin toteuttaman lukemistutkimuksen mukaan lehti on edelleenkin tärkein viestintäväline seurakuntalaisten ja seurakunnan välillä.
Esse on antanut joka toiselle lukijalle virikkeen seurakunnan toimintaan osallistumiselle. Erityisen hyvin lehti onnistuu tarjoamaan tietoa seurakunnan palveluista ja tapahtumista. Sadasta lukijasta 99 kokee saavansa näistä asioista riittävästi tietoa.
Vertailu vuonna 2011 tehtyyn lukemistutkimukseen osoittaa, että siirtymä yli viiden minuutin lukemisajoista silmäilevään lukemiseen on selvä. Lukijoista 29 prosenttia käyttää lukemiseen alle viisi minuuttia, kun kolme vuotta sitten silmäily riitti 14 prosentille lukijoista.
Säännöllisistä lukijoista 62 prosenttia on naisia. Naisten lisäksi ahkerimpiin lukijoihin kuuluvat yli 45-vuotiaat, korkeasti koulutetut sekä seurakunnan tilaisuuksiin aktiivisesti osallistuvat. Nämä ryhmät käyttävät lehden lukemiseen myös eniten aikaa.
Kyselyn tavoittamista miehistä 27 prosenttia ja alle 35-vuotiaista 34 prosenttia ei ollut lukenut yhtään kuudesta viimeksi ilmestyneestä Essestä. Nuorten ja mieslukijoiden houkutteleminen lukemiseen sekä ruuhkavuosiaan elävien kokema ajanpuute ovat muiden lehtien tavoin Essen haasteita.
Vastanneista 62 prosenttia pitää tärkeänä sitä, että kirkko uudistuu nykyisestä. Lukijoiden mielestä Esse voisi myös ottaa asioihin kantaa nykyistä rohkeammin. Lehden vahvuuksiksi koetaan hengellisten asioiden käsittely, ihmisläheisyys ja poliittinen sitoutumattomuus. Kiinnostaviksi juttuaiheiksi koetaan omaan elämään läheisesti liittyvät, ajankohtaiset aihepiirit.
Lukijat pitävät ilmestymistiheyttä ja sisällön määrää sopivana ja haluavat Essen jatkossakin kotiin jaettuna paperilehtenä.
Kuva: Annmari Salmela
Ilmoita asiavirheestä