Kirkon sosiaalisen median palvelut -tutkimuksen. Se selvitti kirkon some-palvelujen tunnettuutta, mielikuvia, käyttöä ja käyttötarpeita.
Tutkimus osoitti, että kirkon sosiaalisen median yhteisöistä tunnetuimpia olivat seurakuntien omat some-yhteisöt. Toiseksi tunnetuimmaksi nousi Kirkko Suomessa -facebook-ryhmä. Yhteisöjen tunnettuus on korkeimmillaan iäkkäämpien vastaajien keskuudessa, jotka ovat muutenkin kirkkosuhteessaan ”aktiivisimpia”.
Kirkko Suomessa -facebook-yhteisö vaikuttaa tutkimuksen mukaan osuneen juuri oikeaan hetkeen. Fanien mielipiteet siitä olivat kauttaaltaan varsin positiivisia. Yhteisö toimii tutkimuksen valossa kattavana sateenvarjona, joka kokoaa alleen ihmisiä eri puolilta ja erilaisista viiteryhmistä.
Tutkimus on toteutettiin Kirkon tiedotuskeskuksen toimeksiannosta. Kohderyhminä olivat Kirkko Suomessa -yhteisön jäsenet Facebookissa sekä internetiä käyttävät, evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvat 15-79-vuotiaat suomalaiset.
Tutkimuksen otokseen ja tarkempiin tuloksiin voi tutustua täällä.
Ilmoita asiavirheestä