Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) vs. lähetysjohtaja Ville Auvinen on valittu Sleyn Sanansaattaja-lehden päätoimittajaksi.
Auvinen seuraa päätoimittajan tehtävässä 16 vuotta työskennellyttä Sley-Median eläkkeelle jäävää toimitusjohtajaa Hannu Kippoa. Auvinen hoitaa päätoimittajuutta lähetysjohtajan tehtävän ohella.
– Tilanne on siinä mielessä vähän jännä, että vs. lähetysjohtajan työni kestää tällä tietoa 31.8.2018 saakka. Tähän päätoimittajuuteen sen sijaan ei liity mitään määräaikaisuutta. Mutta jos lähetysjohtajan pesti ei jatku, ei jatku välttämättä päätoimittajuuskaan, Auvinen toteaa.
Muutoksien taustalla on Auvisen mukaan koko Sleyn viestinnän uudistuminen. Siinä on integroitu Sley-median ja järjestön viestintä entistä paremmin yhteen.
– Kun Hannu Kippo jäi eläkkeelle, eräitä tehtäviä jaettiin uudelleen.
Auvinen kertoo aloittavansa päätoimittajana elokuun alussa innokkaana mutta samalla ”pientä vavistusta” tuntien.
– Työt ja vastuut tässä lisääntyvät.
Vuonna 1876 perustettu Sanansaattaja on vanhimpia Suomessa edelleen ilmestyviä kristillisiä lehtiä. Se ilmestyy kerran viikossa.
Media-ala on jo pitkään ollut murroksessa. Auvisen mukaan myös Sanansaattajaa odottavat jonkinlaiset muutokset.
– Järjestömme koko viestintäuudistukseen kuuluu myös Sanansaattaja. Lehti tulee uudistumaan ensi vuoden alusta. Tällä viikolla ilmestyy pilottinumero. Lehti ilmeisesti tulee ilmestymään 2018 alkaen harvemmin kuin nykyisin, mutta laajempana ja aikakauslehtityyppisenä. Samassa yhteydessä on mietittävä, miten verkkopalvelut ja lehti tukisivat toisiaan.
Varsinkin siinä tapauksessa, että Sanasaattaja muuttuisi vain kerran kuussa ilmestyväksi, Auvinen arvioi päiväkohtaisen uutisvirran siirtyvän nykyistä enemmän verkkoon.
– Tällainen on ainakin tämänhetkinen viestintäämme koskeva tahtotila.
Sanasaattaja kokee myös sisällöllisesti ja ulkoisesti nuorennusleikkauksen, Auvinen lupaa.
– Oma ajatukseni on, että lehti olisi vielä entistäkin voimakkaammin Sleyn päätehtävää toteuttava. Yhdistyksen tarkoitushan on levittää Kristuksen evankeliumia yhä useamman ihmisen jokapäiväiseen käyttöön. Tämän pitäisi olla myös lehden tekemisen visio. Joiltakin osin se voisi tarkoittaa herätyskristillisyyden lisääntyvää painottamista.
Printtimedia on Suomessa haasteiden edessä, ja Auvinen uskoo kirkollisenkin median siirtyvän yhä enemmän verkkoon.
– Haluaisin silti uskoa, että printillekin on edelleen tila ja paikka. Tämä koskee myös Sanansaattajaa.
Kuva: Matti Karppinen
Ilmoita asiavirheestä