Sodan jaloista säilyneitä ikoneita Hämeen linnassa

Hämeen linnassa tänään perjantaina avautunut Viimeinen tuomio – Ikoneita Itä-Karjalasta -näyttely esittelee 1600–1800-luvuilta peräisin olevaa uskonnollista taidetta. Esillä on muun muassa laukkureiden ja kauppamiesten mukanaan pitämiä metallisia matkaikonostaaseja.

Pienois- ja matkaikonostaasien lisäksi näyttelyn esineistöön kuuluu maalattuja ikoneja sekä ristejä.

Näyttelyn esineet tuotiin jatkosodan aikana Suomeen turvaan. Itäkarjalaista kirkollista esineistöä kokosi vuosina 1943–44 taidehistorioitsija Lars Pettersson. Valtaosa esineistä palautettiin sodan päätyttyä Neuvostoliittoon. Osa niistä jäi syystä tai toisesta Turun linnaan, ja ne löydettiin uudelleen vasta 1970-luvulla sen varastojen uumenista. Esineet kuuluvat nykyisin Suomen kansallismuseon kokoelmiin.

Ikoniperinne on Itä-Karjalassa vahvaa tänäkin päivänä. Kirkkojen lisäksi ikoneita saatetaan ripustaa koteihin, työpaikoille, teiden varsille ja jopa autoihin ja veneisiin.

Viimeinen tuomio – Ikoneita Itä-Karjalasta -näyttely on avoinna Hämeen linnassa 19.1.2015 saakka.  

Kuvassa Ennusmerkin Jumalanäitiä ja Jumalanäidin kuolonuneen nukkumista esittävä ikoni 1700-luvun ikonostaasista.

Kuva: Martti Puhakka / Turun museokeskus

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliRauhantyön asiantuntijat Kotimaassa: Uskonnollinen radikalisoituminen huolettaa
Seuraava artikkeliMobiilipelillä voi kerrata rippikoulun ulkoläksyt ja uskonnolliset symbolit

Ei näytettäviä viestejä