Sunnuntain evankeliumi: Missä rauha on järkkynyt, on alttiutta ottaa rauhantoivotus vastaan

Kristilliseen uskoon kuuluu liikkeellä olo. Jo 2 000 vuotta on lähdetty ja lähetetty. Kaikkia kansoja ei ole vielä tavoitettu. Siellä, missä sanaa on julistettu jo vuosisatojen ajan, kristillinen perinne elää myllerrysten keskellä.

Jeesus kehotti lähettiläitään toivottamaan taloon tullessaan: ”Rauha tälle kodille.” Siellä, missä rauha on järkkynyt, on alttiutta ottaa toivotus vastaan.

Ihminen voi toimia Kristuksen lähettiläänä. Lähettilään tehtävää voivat hoitaa myös tilanteet, joita emme tunnista rakastavan Jumalan lähettämiksi. Voimme joutua keskelle elämänkohtaloita, joiden merkitystä emme ymmärrä. Surua, jota mitkään inhimilliset sanat eivät yllä lievittämään. Kipua, jossa sydämestämme nousee sama kysymys, jonka Jeesus ristiltä huusi Isälleen: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?”

Koettelemukset voivat johtaa meitä Kristuksen luo. Jo 2 000 vuotta sitten hänen luokseen saapui ihmisiä, joita kukaan muu ei pystynyt auttamaan: mies, jonka lapsi oli kuollut, spitaalisia, jotka oli sysätty muun asutuksen ulkopuolelle, nainen, joka sairasti parantumatonta tautia. ”Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat”, Jeesus sanoi.

Ulottuvillamme on enemmän elämyksiä ja ajanvietettä kuin koskaan aikaisemmin. Mutta kukaan muu ei voi tarjota sitä, mitä Kristus lahjoittaa siellä, missä särkynyt ihminen etsii lohtua ja toivoa.

 

Jeesuksen lähettiläät

Missä on murhe ja kaipaus suurin, / sinne he tekevät matkaa, / purkavat lukkoja häpeän muurin, / antavat eväitä jatkaa. / Joukossamme on vielä heitä, / joilla on herkkyys ja taito / lohduttaa matkalla särkyneitä, / rakkaus lämmin ja aito.

He ovat valmiina työhön ja vaivaan, / eivätkä käännä he selkää. / Mukanaan tuovat he tuoksua taivaan, / ihmistä eivät he pelkää. / Joukossamme on vielä heitä, / lähtevät apuun he hiljaa, / hoitavat vääryyttä kärsineitä, / kylvävät Jumalan viljaa.

Minne muu hoiva ja lohtu ei yllä, / ovat he liikkeellä siellä. / Kristuksen kutsuun he vastaavat: kyllä, / rukous voimana tiellä. / Joukossamme on vielä heitä. / Jumala rakentaa uutta. / Kristus jo aukaisee elämän teitä / keskelle toivottomuutta.

Anna-Mari Kaskinen

Kirjoittaja on kirjailija, sanoittaja ja Lastenmaa-lehden päätoimittaja.

 

LUUKKAAN EVANKELIUMI 10:1–12

Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.

Hän sanoi heille: ”Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.

Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua älkääkä jalkineita. Älkää matkan varrella pysähtykö tervehtimään ketään. Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: ”Rauha tälle kodille.” Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan. Ellei ole, toivotuksenne palaa teille. Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa mitä teille tarjotaan, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta toiseen.

Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan, parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ”Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.”

 

21. SUNNUNTAI HELLUNTAISTA on aiheeltaan Jeesuksen lähettiläät.

Tekstit: Ps. 67:8, Ps. 145:8–13, Ps. 67:3, 5. Moos. 31:6–8, Kol. 1:9–11, Luuk. 10:1–12. Liturginen väri on vihreä. Alttarilla on kaksi kynttilää. Kolehti on seurakunnan vapaasti valittavissa.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliNäkökulma: Luotettavaa tietoa on vaikea saada: Hyvä uutinen on se, että sairaalaiskun kuolonuhrien määrä jäänee aiempaa uutisointia paljon pienemmäksi
Seuraava artikkeliKatso tästä tulevat hartaudet ja jumalanpalvelukset radiossa ja tv:ssä

Ei näytettäviä viestejä