Sunnuntain evankeliumi: Ota mallia Pietarista, joka erehtyi mutta osasi katua

Mitäköhän tuumaisi Pietari, jos pääsisi nyt kuljeskelemaan nimelleen omistetussa Pietarinkirkossa Vatikaanissa? Vaatimaton kalastaja eli raskaan nuoruuden Gennesaretinjärven kalavesillä. Työelämä apostolina ei sekään ollut ruusuilla tanssimista. Välillä oli nälkä ja vilu tai helle, väkivaltaa joutui pelkäämään ja legendan mukaan loppukin koitti pää alaspäin ristillä.

Pietarinkirkon loisto ja apostolin seuraajaksi kutsuttua paavi Fransiscusta aukiolla tervehtivä väenpaljous varmasti hämmentäisivät Pietaria. Vaurautta hän ei eläessään ehtinyt kokemaan, ja ihmisten käännyttäminen ymmärtämään ilosanomaa oli varmasti työlästä.

Ehkäpä Pietari kuitenkin ilahtuisi siitä, että hänen alkamansa työ on edennyt pitkälle. Omituisia piirteitä on varmasti tullut hänen jälkeensä mukaan kristinuskoon, mutta on se nyt kuitenkin laajimmalle levinnyt usko tässä maailmassa.

JOTAIN PIETARISSA oli, joka opetuslapsijoukosta kiinnitti Jeesuksen huomion. Aloitekykyinen ja aikaansaava kalastaja sai selvästi muut helposti mukaansa. Kovapäinen hän varmaan oli, eikä erityisen oppinut.

Jonkinlaista tunnemaailman virittyneisyyttä ja intuitiivisuutta Pietarissa täytyi kuitenkin olla, että hän ensimmäisenä tajusi, kuka Jeesus oikein oli. Ei profeetta, ei Elian ilmentymä vaan Kristus, Jumalan Poika. Ei hän sitä tietoa ilmestyksessä saanut vaan hiljaa virinneenä tietoisuutena sisimmässään – Jeesus selvästi piti sellaista tietoisuutta Isältään tulleena.

”Jos sinä sidot jotain maan päällä, se on sidottu myös taivaissa. Jos taas vapautat jotain maan päällä, se on vapaa myös taivaissa”, Jeesus sanoi Pietarille. Se on aivan käsittämättömän hirveä vastuu ihmiselle. Jeesus oli joko holtittoman luottavainen tai hyvin kaukaa viisas. Pietarista puolestaan opimme, ettei Jumalan puhe sisimmässä tai hengellinen valta tee ihmisestä erehtymätöntä.

Pietari teki raskaita virheitä, kuten jokainen johtajaksi opetteleva väistämättä tekee. Pietarin kohdalla virheet olivat erityisen niljakkaita: hän kielsi Jeesuksen, jota uskoi rakastavansa, ja sortui myöhemmin tekopyhyyteen kieltäytyessään syömästä ympärileikkaamattomien kanssa, vaikka itse oli pakanalähetystä aloittamassa.

Pietarin virheet johtuivat ihmispelosta. Hänellä oli kuitenkin taito, joka ei ole ihmiselle helppo mutta opeteltavissa. Hän selvästi kykeni virheitä tehtyään aidosti tutkimaan itseään ja katumaan. Hän otti nöyrästi vastaan Jeesuksen nuhtelevat kysymykset: Rakastatko minua? Ja samoin Paavalin höykytyksen pakanoiden puolesta – ainakaan missään ei mainita, että Pietari olisi nostanut asiasta arvovaltakiistan vaan jatkoi apostolin työtään.

Tässäkin kohdin on hyvä ottaa oppia apostoleista suurimmasta. Erehdy, kadu ja jatka paremmin eteenpäin – se on hyvä elämänohje niin arkeen kuin uskoon.

APOSTOLIEN PÄIVÄ: Matteuksen evankeliumi 16:13–19

Kun Jeesus oli tullut Kesareaan, joka oli Filippoksen hallitsemalla alueella, hän kysyi oppilailtaan: ”Mitä ihmiset puhuvat Ihmisen Pojasta? Kuka hän heidän mielestään on?” Oppilaat vastasivat: ”Joidenkin mielestä sinä olet Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia. Jotkut taas sanovat, että sinä olet Jeremia tai joku muu profeetoista.” ”Kuka minä teidän mielestänne olen?” Jeesus kysyi. Pietari vastasi hänelle: ”Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.” Jeesus sanoi Pietarille: ”Simon Barjoona, sinä olet onnenpoika. Et ole saanut tietoasi keltään kuolevaiselta. Sen on paljastanut sinulle taivaallinen Isäni. Minä puolestani sanon sinulle, että sinä olet Pietari, Kallio. Tälle kallioperustalle minä rakennan kirkkoni, eikä Manalan linnoitus sitä voita. Annan sinulle taivaiden valtakunnan avaimet. Jos sinä sidot jotain maan päällä, se on sidottu myös taivaissa. Jos taas vapautat jotain maan päällä, se on vapaa myös taivaissa.”

UT 2020 -käännöksen mukaan

PYHÄN MUUT TEKSTIT: Apostolien päivä on aiheeltaan ”Herran palveluksessa”. Tekstit: Jes. 52:7, Ps. 145:3–7, Room. 10:18, Hes. 2:1–8, Ef. 2:19–22, Matt. 16:13–19. Liturginen väri on punainen. Alttarilla on neljä kynttilää. Kolehti kerätään nuorten perus- ja ammattikoulutukseen Suomen Lähetysseuran kautta.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliTangomarkkinoiden finaalissa laulava toimittaja Niilo Rantala: ”Tango on draamaa, jossa suuret tunteet ja kaikki kliseet ovat lavalla totta”
Seuraava artikkeliTurun museokeskus: Suosittelemme Hannu Väisäsen töiden säilyttämistä alkuperäisessä paikassaan

Ei näytettäviä viestejä