Suomalaisyritykset suosivat edelleen rahalahjoituksia hyväntekeväisyydessä, osoittaa tuore kyselytutkimus. Yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä on valinnut hyväntekeväisyysmuodokseen rahalahjoitukset. Yrityksistä 35 prosenttia lahjoittaa tuotteita tai palveluita ja vain 28 prosenttia antaa työntekijöidensä työpanosta hyvään tarkoitukseen. Niissäkin yrityksissä, joissa henkilökunta saa tehdä vapaaehtoistyötä, kyse on harvoin säännöllisestä järjestelystä.
Yleisin peruste hyväntekeväisyyden kohteen valinnalle on kohteen suuri avun tarve (56 prosenttia), mutta heti toiseksi yleisimpänä syynä mainittiin joko johdon tai henkilökunnan jäsenen henkilökohtainen kiinnostus kohteeseen (35 prosenttia).
Hyväntekeväisyyden yleisyydestä huolimatta tieto siitä jää usein pimentoon: 36 prosenttia yrityksistä ei viesti tekemästään hyväntekeväisyydestään mitenkään ulkoisesti.
Kyselyyn pyydettiin vastauksia vastuullisen yritystoiminnan verkosto FiBS ry:n ja Henkilöstöjohdon ryhmä Henry ry:n jäseniltä. Kyselyn toteuttivat Viestintätoimisto Conexio Oy ja vaikuttajaviestinnän asiantuntija Neuvosto Oy huhtikuussa 2011.
Ilmoita asiavirheestä