Tommi Kaleniuksen yksityiselle Facebook-sivulle ilmestyi hiljattain päivitys, jossa hän hämmästeli sitä, miten jotkut kirkkoherrat pyrkivät aika ajoin puuttumaan hänen soittamiinsa kappaleisiin. Kalenius kysyy, mitä ja miksi pelätään.
Kalenius päivitteli sitä, miten jo pelkkien kappaleiden nimien perusteella saatetaan todeta, ettei se kelpaa kirkkoon esitettäväksi. ”Mogulimeininkii”, hän heitti.
Päivityksestä olisi voinut päätellä Kaleniuksen olleen sydämistynyt. Puhelimessa juttelee kuitenkin rauhallinen, seurakuntien reaktioita ymmärtämään pyrkivä mies. Hän ei halua yksilöidä, missä seurakunnissa on tällaista kohtelua saanut.
– Vähän kulmikkaasti muotoilin Facebook-sivuilleni. Minunkin tehtävä on tukea paikallisseurakuntien työtä, enkä halua olla synnyttämässä vaikeuksia ja siellä on suurempiakin kysymyksiä. Sinänsä kun tämä nousee ammatissa esille, varmaan ihan aiheellista näitä kysymyksiä heittää ilmoille, ja koska muusikkopiireissäkin asiasta puhutaan, hän kuitenkin jatkaa.
”Ei minulle ole ongelma lähettää settilistaa”
Viime viikolla Kalenius sai soiton ohjelmatoimistostaan, joka hoitaa hänelle keikkoja. Seurakunnasta oli soitettu toimistoon ja pyydetty konsertin käsiohjelmaa varten listaa esitettävistä lauluista.
–Se ei ollut minulle mikään ongelma. Settilistoja kysellään aika ajoin käsiohjelmiin. Lupasin rungon laittaa. Minulla on tapana, että trubaduurikeikoissa tarkka kappalejärjestys muodostuu paikan päällä, kun olen nähnyt millainen yleisö on paikalla. Toimitin kappeleista listan, joka erittäin hyvin soveltuu seurakuntakeikoille. Pian sain ohjelmatoimistosta uuden soiton, jossa kerrottiin, että paikalliselle kirkkoherralle se ei ollut ollutkaan riittävän hengellinen.
– Tämä herättää hämmästystä lauluntekijän vinkkelistä, koska siinä oli selkeästi ohjelmisto, jossa oli muun muassa yksi cover-kappale punaisesta laulukirjasta ja yksi muun muassa säveltämästäni Psalmimessusta. Ohjelmistossa ei varsinaisesti olisi pitänyt olla mitään hämminkiä. Niin monta vuotta olen seurakunnissa hommaa tehnyt, että minulle on kasvanut ammattitaito, millainen ohjelmisto siellä toimii.
Kalenius törmää vastaavanlaisiin tapauksiin seurakuntien kanssa silloin tällöin säännöllisesti eli hänen laulujaan kyseenalaistetaan.
– Se on herättänyt kysymään, liittyykö seurakuntien puolelta jokin pelko siihen, että tilaa vaikka meikäläisen esiintymään. Olen miettinyt, tapahtuuko tämä muillekin, vaaditaanko Exitin tai Jaakko Löytyn kappalelistaa tarkastettavaksi. Ei se minulle ole ongelma lähettää settilistaa, mutta siinä tullaan alueelle, jossa puututaan artistin työmaahan, jossa minulla on taiteellinen vapaus. Jos hengellisyyden laadusta esitetään vaatimuksia, näen sen vaarallisena alueena uskonnollisen vallankäytön osalta.
Tommi Kalenius on yksi niistä monista suomalaisista gospel-muusikoista, jotka ovat siirtyneet tekemään muutakin kuin hengellistä musiikkia. Monet muutkin näin toimineet artistit ovat törmänneet siihen, että palaute kirkollisista tai herätysliikepiireistä on ollut kriittistä.
– Minut nähdään samassa jatkumossa kuin kuustoset, ruuskat, leppilammet tai Telex, jotka eivät enää kiinnity suoranaisesti herätysliikkeeseen liikkeeseen tai kirkkoon, vaan toimivat taiteen alalla. Siihen liittyy lataus, ymmärrän sen hyvin. Mutta kysymykseni on, mitä pelätään. Haluaisin herättää miettimään, onko pelko tarpeellista.
”Kirkkoherra syytti laulujani yleishumaaneiksi kappaleiksi”
Kalenius on viime vuosina murtautunut radiohittiensä myötä noussut laajan yleisön tietoisuuteen. Lisäksi hän säveltää lauluja lukuisille tunnetuille pop- ja iskelmäartisteille. Hänellä on viidesläinen herätysliiketausta. Musiikillisen repertuaarin laajentaminen on tuonut hänelle herätysliikepiireistä myös petturi-syytteitä.
– En koe, että se on sen arvoista, että medialle kannattaa revitellä. Sitä palautetta on tullut, ymmärrän kyllä ihmisten pettymyksen.
– Muutama vuosi sitten kävin puhelinkeskustelun yhden kirkkoherran kanssa, joka jälkeen päin soitti ja koki olevansa pettynyt konserttiin. Konsertti oli pitänyt sisällään täysin hengellistä materiaalia. Johtopäätös persoonastani ja siitä, mitä oli odotettu, ei ehkä kohdannut. Ymmärrän hyvin, että kirkossa on erilaisia kuppikuntia ja oma henkilöhistoriani on se, että nuorempana olen kasvanut konservatiivisen uskonkäsityksen piirien suojassa, aikuisiällä oma näkemys on muuttunut matalakirkolliseen ja liberaaliin suuntaan. Tällä ei kuitenkaan saisi olla liian suurta merkitystä, kun kyse on taiteesta ja musiikki- ja tunne-elämysten tuottamisesta ihmisille.
– Jos kappaleiden nimistä puuttuu tietyt hengelliset termit tai avainsanat, jo sen perusteella voidaan tehdä tulkintoja. Jos radiosoittokappaleeni paistavat konserttiohjelmasta läpi, myös sen pohjalta voidaan tehdä tulkintoja. Yksi kirkkoherra syytti laulujani yleishumaaneiksi kappaleiksi, joita voisi kuulla mistä vaan. Ihmettelen, jos kirkko ei ole paikka, jossa voi ihmis- tai parisuhdetta, elämän asioita, uskon kysymyksiä ja esimerkiksi epäilystä käsitellä – se on aika iso menetys kirkolle ja ihan koko kristillisen identiteetin osalta.
Lue myös: Tommi Kaleniuksen ykkössinkku iski heti
Tommi Kalenius ja Mikko Salmi laulavat suosituimmat kastevirret
Ilmoita asiavirheestä