Syntimittarille huomautus mainonnan eettiseltä neuvostolta

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen kuivaveripalvelun hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista. Syntimittari.fi-sivustolla väitetään, että synti muuttaa veren valkoiseksi ja tämä näkyy ihmisen terveydessä.

Mainonnan eettisen neuvoston huomautuksen kohteena on Droppi Veripalvelu Oy:n kuivaveripalvelu, jota mainostetaan myös Mikkoskopian syntimittari.fi -sivustolla. Yritys ilmoittaa verkkosivustollaan pystyvänsä mittaamaan veren valkoisuuden.

– Syntimittari.fi-sivustolla kuivaveripalvelu on yhdistetty kiinteästi ihmisen syntisyyden mittaamiseen. Palvelun markkinoiminen niin sanotun syntimittarin avulla ei osoita yhteiskunnallisen ja ammatillisen vastuun asianmukaista huomioon ottamista, mainonnan eettisen neuvoston sihteeri Riina Hero kertoo neuvoston päätöksestä.

Mikkoskopian vastuuhenkilö on kaupparekisteritietojen mukaan myös Droppi Veripalvelu Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtajan sijainen.

– Vaikka Droppi Veripalvelu Oy ja Mikkoskopia esittivät neuvostolle antamissaan lausumissa, etteivät ole vastuussa toistensa verkkosivuista ja niiden sisällöstä, neuvosto katsoi, ettei mainonta ollut mainostajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Neuvosto otti huomioon verkkosivustojen asiallisen ja lausumien antajien välisen henkilöllisen yhteyden, ja päätyi käsittelemään kuivaveripalvelun mainontaa sekä dropper.fi ja syntimittari.fi -sivuistoilla, Hero taustoittaa.

Lapin Ely-keskus on kertonut harkitsevansa tukien takaisinperimistä Droppi Veripalvelu Oy:ltä, jonka kehittämillä menetelmillä Syntimittari-palvelu väittää mittaavansa ihmisten verestä syntisyyttä. Tästä asiasta tiedotetaan huhtikuussa.

(Kuva: Wikipedia/Drs. Noguchi, Rodgers, and Schechter of NIDDK)

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliJuha Luodeslampi: Villi pulu saa aikuiskasteet nousuun
Seuraava artikkeliSaattohoitokampanja hyvän tavan mukainen

Ei näytettäviä viestejä