Taiteilija: Varastettu seimi ja päätön Maria kävisi taiteesta

seimi3

Tunnettu suomalainen taiteilija ja ohjaaja Marita Liulia katsoi Kotimaa24:n pyynnöstä evankelista Reijo Ruotsalaisen kuvat Kokkolan varastetusta seimestä, johon jäi vain Marian alavartalo.

Kotimaa24 kysyi Liulialta muun muassa, millaisia ajatuksia pelkät naisen jalat seimessä herättävät? Mikä on pyhää tai mikä epäpyhää? Voiko kuvaa katsoa esimerkiksi modernina taiteena?

– Se onko tuo merkillinen näkymä taidetta vai ei, on toisarvoinen asia, kiinnostava kuva kyllä on. Kuva jossa poliisiauto on mukana, pistää kyllä mielikuvituksen liikkeelle. Sen voisi toki löytää museosta tai galleriasta, Liulia pohtii.

Vielä enemmän kuin taiteeseen kuva varastatusta seimestä viittaa Liulian mielestä naisnäkökulmaan Raamatun kertomuksen Mariasta, joka tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä ja synnytti seimessä synnittömästi alkunsa saaneen Jeesus-lapsen.

– Naisen keskeinen tehtävä kirkossa on siirtää miesten luomat ja hallinnoimat uskonnot sukupolvelta toiselle mahdollisimman muuttumattomina. Naisen ajattelua, siis päätä, ei tarvita. Keholle on enempi käyttöä mutta myös siksi sitä pitää kontrolloida ankarasti. Kokkolan seimen Maria on nyt sitten täysin päätön, Liulia tulkitsee.

Liulia viehättää, että miehet ovat yhdessä rakentaneet seimen toisten iloksi.

– Suomalaisten pakanatraditiosta muistuttavat onnea tuovat hevosenkengät. Se, että toiset taas ovat sen hajottaneet, on surullista, Liulia sanoo.

Taiteilija olisi kuitenkin jättänyt seimen varastettuun olotilaansa, koska se muistutti alkukristittyjen ajasta, kulttuurimme suuresta kertomuksesta ja sen monista tulkinnoista.

Marita Liulia on monipuolinen taiteilija, joka tunnetaan kansainvälisesti eritoten mediataiteestaan. Hän on käsitellyt töissään myös uskontoja.

Väkeä riittää kunnostetun seimen äärellä

Kokkolassa marraskuun lopulla varastettuun seimeen jäi vain Marian alavartalo. Muut pyhän perheen jäsenet ovat yhä teillä tietämättömillä. Kokkolan helluntaiseurakunnan evankelista Reijo Ruotsalainen kertoo, että seimi on nyt kunnostettu uudestaan.

– Oli kaksi vähän huonompaa nukkea seurakunnasta, saatiin värkättyä niistä nätti uusi seimi.

Seimivarkaus sai valtavasti mediahuomiota ja seimeä käykin nyt Kokkolan keskustassa katsomassa väkeä tasaisena virtana. Paikalla on kameravalvonta. Seimeä käytetään myös esimerkiksi päiväkodeissa lasten katsottavana.

Ruotsalainen on saanut paljon myötätuntoa seimivarkauden vuoksi.

– Ei tarvitse olla edes uskovainen, monta ateistiakin on ottanut yhteyttä ja he ovat ihmetelleet, että on kurja kun tuollaista tapahtuu.

Ruotsalainen kertoo, että hän koki alkuperäisen, seurakunnan miesten rakentaman ja naisten somistaman seimen taideteoksena. Sen sijaan varkauden jälkeen hänestä tuntui raa’alta nähdä seimessä vain naisen jalat. Hän pohtiikin, että tänäkin päivänä monissa maissa, kuten Kolumbiassa, voidaan kaapata ihmisiä. Maria alavartalo muistutti tästä todellisuudesta.

– Voi olla tosi rumaa, kun käydään jonkun kimppuun.

Katso video: Kokkolan helluntaiseurakunnan seimi koululla

Marita Liulian eri uskontoja vertaileva verkkoteos

Lue myös: Seimihahmot varastettiin Kokkolassa – vain Marian alavartalo jäi

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliChydeniuksen kootut teokset arkkipiispalle
Seuraava artikkeliVelkalinja yhtä ruuhkainen viimeksi kymmenen vuotta sitten

Ei näytettäviä viestejä