Tiedotuksesta kohti viestintää

Nokian seurakunta tunnettiin ennen negatiivista mainetta niittäneestä karismaattisesta Nokian Missiosta, mutta nyt se tunnetaan valtakunnallisesti nimenomaan hyvistä asioista. Mitä paikkakunnalla on tapahtunut?

Perusajatuksena Nokiallakin on jo pitkään ollut se, että seurakunnan viestinnän tulee olla hyvin monimuotoista, koska viestin vastaanottajat ovat hyvin erilaisia. Ei ole olemassa vain seurakuntalaista vaan seurakuntalaisia. Myös heitä, jotka eivät itse osaa etsiä tietoa seurakunnasta ja sen elämästä, pitää yrittää tavoittaa. Perinteisesti segmentointia on tehty lähinnä ikäluokittelun avulla. Tämä näkyy niin viestinnän kuin koko seurakuntaelämän toiminnan suunnittelussa.

Syvennettyä, paikkakuntakohtaista tietoa seurakuntalaisten ja myös seurakuntaan kuulumattomien todellisista arvoista ja kiinnostuksen kohteista saa kokemuksemme mukaan tutkitun jäsentiedon avulla, jota Kotimaan Jäsen360°-segmentointityökalu tarjoaa.

Kenelle ruisleipää?

Jäsen360°-aineisto ja jäsenyysprosessi tarjoavat vastauksia ja näkökulmia kokemuksemme mukaan muiden muassa seuraavanalaisiin kysymyksiin: Millaisia ihmisiä paikkakunnalla asuu? Miten eri kaupunginosien ihmiset eroavat toisistaan? Millaista heidän median käyttönsä on? Millaiseen kieleen eri ryhmät ovat tottuneet? Mitä odotuksia ihmisillä on viestinnälle ja toiminnalle?

Näitä kysymyksiä Nokian seurakunnassa on viimeisen vuoden aikana tarkasteltu Jäsen 360°- tietoa ja palveluita apuna käyttäen. Seurakuntaelämään ja viestintään sopisi esimerkiksi sellainen vertauskuva, että emme voi vain tarjoilla kaikille pullaa, jos toiset haluavatkin ruisleipää.

Näyttää siltä, että useassa seurakunnassa viestintää kohdennetaan jatkuvasti nimenomaan niille, jotka muutenkin ”kuluttavat” eniten seurakunnan tarjoamia palveluja. Pullansyöjien ohella pitäisi muistaa, että on olemassa se vähemmän aktiivinen enemmistö, jolla on yhtälailla odotuksia seurakuntaa kohtaan.

Jäsenyyden vahvistamisen prosessi on rohkaissut meitä nokialaisia kokeilemaan uutta niin viestinnän kuin muidenkin työalojen parissa. Uudet rohkeat avaukset viestinnässä saattavat poikia positiivista ”pöhinää”. Onnistumiset saattavat olla seurakunnan kannalta todella merkittäviä.

Banderolleja ja nettihittejä

Pohdimme muutamia vuosia sitten jonkinlaisen mainostaulun hankkimista seurakuntakeskuksen eteen. Tavoitteenamme oli tavoittaa niitä, joita emme perinteisin medioin onnistu tavoittamaan.

Keksimme näkyvämmän paikan seurakuntakeskuksen seinästä, kymmenen metrin korkeudesta. Joulun alla 2010 ideoimme ensimmäisen banderollin seinälle, jossa luki ”Joulu tulee lahjattomillekin”. Mainoslakana herätti pahennusta varsinkin seurakunnan luottamushenkilöjohdossa ja se päätettiin ottaa alas.

Parin vuoden ajan seinässä olevat koukut saivat levätä ilman banderollien painoa. Tuli taas joulun aika ja vanha mainospaikka alkoi houkutella. ”Vältä jouluruuhkaa. Tule kirkkoon jo nyt.” – banderolli marraskuussa 2012 aloitti valtavan julkisuusvyöryn, jolle ei ole vielä loppua näkynyt.

Toukokuisen viikonlopun jäljiltä Nokian seurakuntakeskuksen seinässä ollut mainosbanderolli oli hävinnyt. Viikonlopun aikana seurakuntakeskuksella käyneet työntekijät olivat kyllä huomanneet banderollin puuttuvan, mutta ajatelleet jonkun ottaneen sen tarkoituksella alas. Palokunnallekaan ei palosta tullut hälytystä.

Maanantaiaamuna huomattiin seinän vierustalla banderollin jäänteet, tuhkaa ja riekaleita. Tuhopolton kohteeksi joutuneeseen suureen banderolliin oli painettu teksti ”Taivas varjelee, tulee mitä tulee”.

Pahimmillaan palo olisi saattanut levitä räystään tuuletusreikien kautta yläpohjan rakenteisiin. Nyt selvittiin seinätiilien mustumisella ja ikkunoiden vahingoittumisella. Korjauskustannukset nousevat silti tuhansiin euroihin. Seurakunta teki asiasta rikosilmoituksen, mutta tekijöistä ei ole saatu tietoa.

Nokialla ei jääty tuleen makaamaan eikä lannistuttu. Heti samana päivänä julkaistiin verkossa kuva uudesta banderollista, joka asetettiin jo seuraavalla viikolla seurakuntakeskuksen seinälle. Banderollissa siteerattiin virttä 454: ”Liekkejä on monta, valo on yksi”.

”Maailman hauskin seurakunta?”

”Microsoftin seurakunta. Ei kun…” -banderolli iski syyskuussa 2013 nopeasti ajankohtaiseen aiheeseen ja räjäytti potin huikealla näkyvyydellä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi Nokian seurakunta sai 4.9.2013 eetteristä tulleessa TV2:n A-Studio- ohjelmassa viikkopalkinnon ”tempoilemattomasta ja ennalta arvattavasta toiminnastaan”.

Taloudelliset menestystarinat sortuvat, mutta seurakunta pysyy. Seurakunta ei ole suhdanteiden ja muiden ajan tuulien heiteltävänä, vaan keskittyy edelleen omaan asiaansa: ihmisen ja Jumalan väliseen suhteeseen. Tätä viestiä seurakunta, niin viestinnän työala kuin muut työntekijät ja jokainen seurakuntalainen omalla paikallaan, pitää esillä.

Kymmenen banderollin tekoon ja painatukseen sekä Facebook -mainontaan seurakunta on käyttänyt rahaa kaiken kaikkiaan reilut tuhat euroa. Sillä on saavutettu näkyvyyttä kaupunkikuvassa, lukuisia juttuja valtakunnallisessa mediassa sekä kymmeniä tuhansia tavoitettuja ihmisiä sosiaalisessa mediassa.

Kirkon on uudistettava kielenkäyttöään asemansa säilyttämiseksi. Seurakuntakeskuksen seinässä on ollut juliste, jossa luvataan pilvipalveluita 24/7 1G-yhteydellä. Aiempia mainoslauseita ovat muun muassa ”Harjoitamme syrjintää, kirkon ovet ovat auki vain syntisille” ja ”Anna Hänen kuulla kunniansa”.

Olemme saaneet myönteistä palautetta seurakunnan uudistuneesta kielenkäytöstä. Ihmiset ovat olleet mielissään siitä, että puhutaan sellaisella kielellä, jota he itsekin käyttävät. Seurakunta käyttää viestinnässään sosiaalisen median lisäksi muitakin nykyaikaisia keinoja, kuten nettihartauksia.

Massasta viipaloidaan segmentit

Seurakuntalaisia on pidettävä ajattelevina ihmisinä eikä pelkkänä massana. Uudenlainen kieli ja tapa viestiä voi auttaa myös seurakuntien jäsenkatoon. Sosiaalisessa mediassa voi tavoittaa ihmisiä, jotka eivät seurakunnan päivittäisessä toiminnassa näy. Jäsen 360°-aineisto antaa hyvää kuvaa siitä, millaisissa paikoissa, välineissä ja hetkissä kohtaaminen erilaisten ihmisten ja seurakuntalaisten kanssa on mahdollista ja luontevaa. Millä kielellä ja mistä erilaisten seurakuntalaisten kanssa keskustellaan?

Näkyykö suosio jumalanpalveluskävijöiden määrissä tai jonain muuna konkreettisena mittarina? Kokemuksemme mukaan ei, mutta parhaiten se näkyy seurakuntaa koskevien asenteiden, ennakkoluulojen ja mielikuvien muuttumisena, joista jutun lopussa olevat kommentit kertovat.

Jäsen360 -tutkimusta seuraten sosiaalinen media ja banderollit ovat tavoittaneet parhaiten irralliset segmentit. Seurakunnan pitää kohdentaa viestejään, ”olemalla kreikkalaisille kreikkalainen ja juutalaisille juutalainen”, kuten Paavali kehottaa (1. Kor. 9:19-22). Kerrotaanpa tarinaa, jossa seurakuntalaiset ovat muuttaneet jopa lenkkeilyreittejään nähdäkseen onko banderolli seurakuntakeskuksen seinässä vaihtunut.

Facebook-kommentteja:

*Loistavaa tilannehuumoria! Kirkon paras mediallinen veto tänä vuonna!

*Ehdottomasti päivän voittaja Nokia-Microsoft -päivityksissä !

*Miten voi seurakuntaa vaihtaa ??? otatteko ulkopaikkakuntalaisia jäseniä ??? pilviä hipovaa uutisointia

*Uskonnollinen kokemus – jo toka 12h sisällä

Twitter-kommentteja

*Nokian seurakunta. Maailman hauskin seurakunta? Maailmanluokan some-viestintää. #nokia #jeesus #kirkko #lumia

*Nokian seurakunta on ajan hermoilla ja hymyilyttää ateistiakin.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliJäsenensä kohtaava kirkko
Seuraava artikkeliArkkipiispa: Esirukoukseen voisi liittää median

Ei näytettäviä viestejä