Niina Savolainen. Myös postikortit, jäätelö ja virvoitusjuomat tekevät kauppansa, kun heinä- ja elokuun turistivirrat kulkevat matkamuistomyymälänä palvelevan kellotapulin kautta.
Katariina Harjunpää maksaa pienen sinisen prismaenkelin ja kohokuvaenkelin.
– Sininen väri puhutteli. Ostin tämän itselleni, vaikken ole uskonnollinen. Se sopii yhteen sen enkelin kanssa joka minulla on jo ennestään, sanoo Harjunpää.
Harjunpää ei ole tyypillinen myymälän kesäasiakas, vaikka hän ostaakin tuomiokirkon matkamuistomyymälän suosituimman myyntiartikkelin, prismaenkelin. Hän on helsinkiläinen ja käy kirkossa muualta tulleiden vieraittensa kanssa.
Turistityön sihteeri Niina Savolainen kertoo, että kesälomakauden lisäksi myymälässä huomataan suurten risteilyalusten tulo Helsinkiin.
– Matkamuistomyymälä perustettiin suntioiden työtä helpottamaan. Tuomiokirkossa käy kesäkuukauden aikana noin 30 000 turistia. Tänne on palkattu kolme kielitaitoista kesätyöntekijää, jotka pystyvät auttamaan turistien kysymyksissä. Tapuli palvelee myös silloin kun kirkko on kiinni esimerkiksi toimitusten aikana.
Myymälän tuloilla katetaan kesätyöntekijöiden palkat.
– Kristillisaiheiset matkamuistot menevät kaupaksi. Tänä vuonna valikoimaan on tullut kirkon kuvilla varustettuja esineitä kuten t-paitoja, mukeja ja kirjanmerkkejä, sanoo Savolainen.
Ilmoita asiavirheestä