Tuovinen: Evankelioiminen ei ole kirkon arvostelemista

Tuovinen Mika205Mika Tuovinen piti Kankaanpäässä käynnissä olevilla Kansanlähetyspäivillä ajankohtaiskatsauksen, jossa hän nosti esiin evankelioimistyön karikoita.

Kansanlähetys on lähetysherätysliike, jolle ovat Tuovisen mukaan tärkeitä kolme sanaa: Raamattu, herätys ja lähetys. Puhuessaan herätyksestä hän nosti esiin evankelioimistyöstä asioita, joita pitäisi välttää.

– Ensinnäkin evankelioiminen ei ole kirkkopolitiikkaa eikä kirkon arvostelemista. Kun julistamme evankeliumia, silloin on keskityttävä pelastuksen asioihin.

– Toiseksi meidän pitää huolehtia, että evankeliumin julistamisessa Jeesus ja hänen valmistama pelastus säilyy keskipisteenä. Julistus, jossa puhutaan vain Jumalan armollisuudesta ja vaietaan siitä perustasta eli Kristuksesta, jonka vuoksi Jumala on armollinen, ei ole enää evankelioimista eikä edes kristillistä opetusta. Jumala on armollinen vain niille, jotka turvautuvat Vapahtajaan. Ihminen ilman uskoa Jeesukseen kohtaa pyhän ja armottoman Jumalan.

Kolmanneksi Tuovisen mukaan pitää varoa töykeää, tylyä, epäkohteliasta ja armotonta asennetta.

– Jokainen ihminen on Jumalan luoma ja Jumalan rakastama.

– Miten osaisimme kutsua ihmisiä kotiin niin hellällä mutta vakuuttavalla äänellä, että he haluaisivat tulla. Meidän tulee samalla muistaa, että olemme itsekin suurimpia syntisiä, armahdettuja Kristuksen tähden. Me julistamme itsellemme samaa armoa, mitä kuulijoille, Tuovinen totesi.

Vetoaminen Pannenbergiin homokysymyksessä

Hän nimesi lähetystyön suureksi uutiseksi kevään ja kesän aikana allekirjoitetun kirkon ja lähetysjärjestöjen välisen perussopimuksen.

– Kansanlähetys ja muut lähetysjärjestöt sitoutuvat toimimaan kirkon tunnustuksen mukaisesti. Lisäksi noudatamme kirkon päätöksiä ja lähetysstrategiaa. Ongelmaksi tässä tulee tietysti se, jos kirkko itse tekee päätöksiä, jotka ovat sen oman tunnustuksen vastaisia.

– Kirkko voi irtisanoa sopimuksen, jos lähetysjärjestö ei noudata toiminnassaan kirkon tunnustusta, päätöksiä ja lähetysstrategiaa. Myös lähetysjärjestö voi omalta puoleltaan irtisanoa sopimuksen. Kansanlähetyksessä harkitsemme perussopimuksen irtisanomista, jos itsenäisyytemme joutuu vaaraan tai meitä vaaditaan toimimaan arvojamme vastaan, hän paalutti ja lisäksi, että Kansanlähetys tahtoo toimia kirko lähetysjärjestönä, jota seurakunnat arvostavat.

Tuovinen kertoi Kansanlähetyksen kannan myös niin sanottuun sukupuolineutraaliin avioliittoon ja homoseksuaalisiin suhteisiin.- Meidän on Raamatun valossa sanottava, että emme voi hyväksyä niitä.

– Nämä kaksi asiaa ovat jakaneet länsimaiden kirkkoja. Tämäkin kertoo asian vakavuudesta. Uskon, että samaa sukupuolta olevien suhteiden hyväksyminen koituu lopulta kirkolle tappioksi. Yksi huomattavimmista luterilaisista teologeista Wolfhart Pannenberg sanoi, että kirkko joka hyväksyy homosuhteet, toimii vastoin Raamatun selkeää todistusta ja lakkaa olemasta pyhä, yhteinen ja apostolinen kirkko.

– Pyydän kirkkomme päättäjiä: älkää muuttako käsitystä homoseksuaalisista suhteista tai avioliitosta. Puolustakaa perinteistä opetusta Jumalan Sanan, kirkon yhteyden ja kirkon luotettavuuden tähden.

”Herätysliikkeiden jumalanpalvelukset ovat tärkeitä”

Tuovisen mukaan yhteiskunnassa ja kirkossa eletään aikaa, jossa seurakuntien ja järjestöjen on aika tiivistää rintamaa, terävöittää näkyä ja käydä yhteiseen työhön. Hän totesi, että kirkossa on suuri joukko seurakuntalaisia, jotka eivät voi virkakäsityksen vuoksi osallistua omassa seurakunnassaan ehtoolliselle.

– On tärkeää, että heillekin annetaan mahdollisuus tulla Herran pöytään. Siksi herätysliikkeiden jumalanpalvelukset ovat tärkeitä. En usko, että ne ovat keneltäkään pois. Tässä on yksi mahdollisuus pitää seurakuntalaiset aktiivisina omassa seurakunnassa. Muuten he etsivät jumalanpalvelukset ja seurakuntayhteyden jostain muualta kuin oman seurakunnan piiristä.

Kansanlähetyus järjestää Evankeliumiyhdistyksen, Kylväjän ja Raamattuopiston kanssa yhteisiä messuja.

– Tarvitsemme enemmän yhteyttä koko laajan herätysliikeväen kanssa.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKuuluisuuksien Raamatuista huimia hintoja
Seuraava artikkeliMika Nuorva: Uusille musiikkilupauksille olisi tarvetta

Ei näytettäviä viestejä