Tutkija: Kuumin piispa -kisa muistuttaa tosi-tv:tä

piispat Hottis205Milla Annala. Hän arvioi kilpailun piispakuvaa Kotimaa24:n pyynnöstä. Kilpailun voi nähdä hänen mukaansa heijastavan ulkonäkökeskeistä kulttuuria, jonka kääntöpuolena voi olla asioiden muuttuminen pinnallisiksi.

– Kuva jättää mahdollisuuden tulkita sitä joko kritiikkinä edellä mainittuja ilmiöitä kohtaan tai haluna olla osana niitä, Annala sanoo.

Kilpailun huumori perustuu Annalan mukaan perinteisten sukupuoliroolien kääntämiseen. Missikisojen vähäpukeiset, arvioinnin ja katseiden kohteena olevat naiset on korvattu miehillä. Kuvan ainoa nainen, Helsingin piispa Irja Askola esiintyy villapaidassa ja hänestä on näkyvissä vain kasvot. Koomisuutta haetaan Annalan mukaan myös yhteensopimattomuuden kautta.

– Kuvassa yhdistetään yllättäviä asioita totutusta poikkeavalla tavalla – piispojen kasvot ovatkin saaneet seurakseen miesmallin vartalon. Henkilöiden voi nähdä olevan kirjaimellisesti riisuttuna heidän arvovallastaan. Sovinnaisesta onkin tullut epäsovinnaista, henkisyyttä edustavat miehet kuvataan hyvin ruumiillisina ja jopa eroottisina.

Vaikutusvaltaisten ihmisten esittäminen humoristisesti antaa tavallisille ihmisille mahdollisuuden nauraa heille. Naurun avulla voidaan Annalan mukaan purkaa valtasuhteita.

– Humoristiset kuvat voivat olla siis hierarkkisia rakenteita haastavia, mutta toisaalta ennakkoasenteita säilyttäviä ammentaessaan esimerkiksi seksistisistä stereotyypeistä tai käytännöistä. Kuvassa ei esimerkiksi haasteta ajatusta siitä, millainen käytäntö esimerkiksi kauneuskilpailu on asettaessaan naiset katseen kohteeksi ja tietyllä tapaa objekteiksi, vaan laajennetaan tätä kuvaamisen tapaa naisista miehiin.

Piispojen tavanomaisesta poikkeava ja humoristinen esittäminen voi Annalan mukaan tehdä heistä ihmisten silmissä helpommin lähestyttäviä.

– Voi olla, että osa ihmisistä liittää kirkkoon – ja piispoihin kirkon edustajina – vakavuutta ja jopa jonkinasteista seksuaalikielteisyyttä, jota kuva pyrkii osaltaan horjuttamaan. Toisaalta, ei voi koskaan tietää, miten lukija tai kuvan katsoja tulkitsee kuvaa. Se viesti, jota kuvalla halutaan välittää, ei aina tavoita kohdettaan ja kuva voidaan tulkita eri lailla kuin mitä on tarkoitettu. Huumori on vaikea laji siinä mielessä, että aina on vaarana, että vitsiä ei ymmärretäkään, hän sanoo.

Milla Annala on Tampereen yliopistossa väitöskirjaa valmisteleva sosiologi, joka tutkii television elintarvikemainoksia.

Nuorille suunnatulla
Verkonpaino
-nimisellä kirkon Facebook-sivuilla äänestetään tykkäyksillä, kuka Suomen luterilaisen kirkon piispoista on kuumin. Mukana kilpailussa on myös kenttäpiispa Pekka Särkiön hahmo. Piispojen päät on yhdistetty kuvankäsittelyohjelmalla miesvartaloihin. Kisaa johtaa ylivoimaisesti Kuopion piispan Jari Jolkkosen hahmo.

Lue aiheesta enemmän: Nuorten FB-sivulla etsitään Suomen kuuminta piispaa

Onko Björn-piispa ”unelmamies”?

”Söpöllä murteella” puhuva Jolkkonen nousemassa kuumimmaksi piispaksi

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliEnglannin kirkkoon naispiispat 2015?
Seuraava artikkeli”Suomalainen hengellisyys muistuttaa unkarilaista”

Ei näytettäviä viestejä