Jukka Timonen on tutkinut väitöskirjassaan muun muassa entisten Jehovan todistajien sekä esikois- ja vanhoillislestadiolaisuudesta irtautuneiden kokemuksia.
Hän kertoo löytäneensä tutkimusaiheensa tutustuttuaan esikoislestadiolaisuudesta irtautuneeseen ihmiseen.
– Olin hänen ensimmäisiä uusia tuttaviaan. Sitten julkisuudessa alkoi uskonnon uhreja koskeva keskustelu, joka nousi vertailukohdaksi. Huomasin, etteivät kaikki tunnustaudu uskonnon uhreiksi vaan tulkinnassa on moninaisuutta, Timonen sanoo.
Tutkimukseen haastatelluilla henkilöillä oli Timosen mukaan kokemuksia muun muassa terapeuteista, joiden kulttuurinen tietämys heidän jättämästään uskonnollisesta liikkeestä oli puutteellista. Sama kokemus koskee hänen mukaansa myös laajemmin viranomaisia.
– Viranomaiset eivät osaa ottaa uskonnollisten yhteisöjen sisäisiä asioita aina vakavasti. Ne voivat kuulostaa heidän korvissaan pikkuasioilta.
– Haastattelemani ihmiset pitävät epäkohtana muun muassa sitä, ettei karttamissääntöä ja sen perusteita ymmärretä. Ymmärryksen lisääminen on ollut heille myös yksi motiivi osallistua tutkimukseen.
Yhteisöjen, ulkopuolisten ja yhteisöistä irtautuvien kohtaamista vaikeuttaa myös uskonnollinen kieli.
– Yhteisön retoriikka peittää usein ongelman ytimen, se voi olla epäselvää jopa yhteisön jäsenille. Ulkopuolisten kanssa ei puhuta esimerkiksi suoraan siitä kuka pelastuu, vaan sen sijaan puhutaan Jumalan valtakunnasta ja pohditaan sitä mitä sillä tarkoitetaan. Ulkopuolisten on vaikea tajuta mistä puhutaan.
Terapeuttien ja viranomaisten sijaan uskonnollisista yhteisöistä irtautuvat kertovat saavansa eniten tukea vertaisryhmiltä, joiden rooli on Timosen mukaan korostunut internetin myötä.
– Netti on tullut mukaan tutkimuksen tekemisen aikana ja sen rooli on 2000-luvulla vahvistunut. Uskonnollisista yhteisöistä irtautuneet luovat internetissä uusia sosiaalisia suhteita. Siellä voi nimettömänä myös tutkia uutta identiteettiään ja yhteisöstä irtautumisen mahdollisuutta.
Timosen mukaan internetin vertaissivustoilla luodaan myös yhteisön käyttämille termeille uusia merkityksiä. Kielen avulla termejä myös karnevalisoidaan.
– Yhteisön uskonnollista kieltä voidaan käyttää netissä myös niin, että sen puitteissa rakennetaan muodollisesti päteviä mutta sisällöllisesti absurdeja lauseita.
Timonen haastatteli tutkimukseensa 15 ihmistä. Jehovan todistajien ja lestadiolaisten lisäksi haastateltujen joukossa oli myös muun muassa Raamattu puhuu -yhteisöstä, sekä TM-liikkeestä irtautuneita henkilöitä.
FL Jukka Timosen perinteentutkimuksen väitös ”Todellisuudesta toiseen. Identiteetin rakentuminen uskonnollisista yhteisöistä irtautuneiden elämänkertomuksissa” tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella 1. kesäkuuta.
Ilmoita asiavirheestä