Kotimaa Pro pyysi graafista suunnittelijaa Jan Yrlundia arvioimaan sattumanvaraisesti valittuja seurakuntien nettisivuja. Ensimmäisenä Yrlund kiinnitti huomiota siihen, että valtaosa sivuista oli vanhentunut niin teknisen toteutuksen kuin visuaalisen ilmeensäkin osalta.
Nettisivun pitäisi skaalautua mobiililaitteissa
Yksi Kotimaa Pron valitsemista seurakuntasivuista oli jopa vuodelta 1999.
– Tämä on html-sivu eli käsin koodattu. Tätä on jo vaikea päivittääkin, tuskin monellakaan henkilökunnasta on koodaustaitoja. Pienellä sijoituksella tästä saisi jo ihan hienon näköisen, Yrlund sanoo.
Vaikka seurakuntasivut olisi toteutettu kakkosella alkavalla vuosiluvulla, on monen sivuston koodaus ja ulkonäkö silti Yrlundin mukaan vanhentunutta.
Ilmeisin vanhentuneesta toteutuksesta johtuva ongelma on se, etteivät nettisivut skaalaudu oikein. Sivut eivät siis näy oikein, jos niitä selaa mobiililaitteilla.
– Sen näkee nettiselaimessakin siitä, että kun ikkunaa pienentää, kaikki sisältö, fontit ja kuvat pienenevät suhteessa. Fontin pitäisi kuitenkin pysyä samassa koossa ja palikoiden täytyisi järjestyä uudestaan esimerkiksi allekkain. Tällöin sivua on helpompi käyttää mobiililaitteilla, Jan Yrlund selittää.
Jos sivua ei ole skaalattu mobiililaitteille sopivaksi, joutuu kännykkä- tai tablettikäyttäjä suurentamaan sivua ja etsimään haluttuja toimintoja vaikeimman kautta.
Levoton sillisalaatti ei toimi
Jan Yrlund kiinnitti huomiota myös siihen, että monet seurakuntien etusivuista näyttävät sillisalaatilta. Etusivulle on tungettu paljon tietoa ja kuvia, ja sivu näyttää levottomalta. Yhdelläkään sivustolla kuvia ei saanut klikkaamalla suuremmaksi.
– Kuvat ovat aika pieniä, eikä niitä saa suuremmaksi, jos haluaisi tarkastella lähempää. Kuvia kuitenkin klikataan nykyään aika paljon, Jan Yrlund sanoo.
Hänen mukaansa otoksen seurakuntasivut ovatkin pääasiassa tekstipainotteisia. Lähes kaikilla sivuilla oli käytetty samaa fonttia ja fonttikoko oli aika pieni.
– Ei tuossa Arialissa mitään vikaa sinänsä ole, mutta onhan se vähän kulunut. Monilla sivuilla on paljon tekstiä, mikä antaa vähän tylsän kuvan, Jan Yrlund pohtii.
Hämeenlinnan seurakunnalla raikkaat sivut
Ehkä suurimpana ongelmana seurakuntien nettisivuilla onkin ajan patina. Yrlundin mukaan monet sivujen ratkaisuista olivat ihan järkeviä silloin, kun sivut on tehty. Nykyään kuitenkin fontti- ja värivalikoima on laajempi kuin ennen ja mobiililaitteita on monen seurakuntalaisen taskussa.
Suosikikseen Kotimaa Pron valitsemasta otoksesta Jan Yrlund nostaa Hämeenlinnan seurakunnan nettisivut. Ne ovat hänen mukaansa selkeät ja raikkaat.
Jan Yrlundin vinkit nettisivujen kohennukseen:
1. Sivujen tulee olla helppokäyttöiset
Ei kannata tunkea kaikkea tietoa heti aloitussivulle. Kannattaa karsia sen minkä voi, ja pitää sivut selkeinä. Kuvat voivat olla isoja, samoin fontti.
2. Sivujen pitää skaalautua
Älykännykät ja tabletit ovat nykypäivää. En tiedä, kuinka moni seurakuntasivuja mobiililaitteilla katsoo, mutta jos joku sattuu selaamaan niitä mobiilisti, se on aika vaikeaa.
3. Värejä kannattaa miettiä
Monille vanhemmille sivuille on sotkettu paljon värejä, ja ne näyttävät sekavalta. Monella sivulla oli myös taustavärinä tylsä harmaa tai vaaleansininen. Kannattaa valita hillitty yleisväri ja sitten joku piristys. Harmaassakin on monia sävyjä.
Haminassa asiantuntijat rohkaisivat uudistamaan viestinnän
Haminan seurakunnassa nettisivut uudistettiin noin vuosi sitten. Avuksi palkattiin viestinnän asiantuntija Seppo J. Sirkka ja nettisivuja toteutettiin Sujuu-julkaisujärjestelmän avulla.
– Halusimme kotisivuista nykyaikaiset, mutta totesimme, ettei meillä ole tietotaitoa siihen. Olimme turhautuneita ja väsyneitä, kynnys hoitaa sivuja oli suuri, sanoo kirkkoherra Jari Pennanen.
Pennanen hehkuttaa asiantuntija-avun merkitystä nettisivujen ja laajemmin koko viestinnän uudistamisen projektissa. Asiantuntijan valmiiden väylien ja neuvojen kautta koko seurakunnan viestintä on uudistunut. Nyt seurakunnan viestintää ohjaa oma työryhmä, mutta jokainen työala vastaa työryhmän avulla oman alansa viestinnästä.
Hyvät nettisivut tuovat myös medianäkyvyyttä
Jari Pennanen kertoo, että uudistuksen ansiosta Haminan seurakunta on näkynyt mediassa viimeisen parin vuoden aikana enemmän kuin koko olemassaolonsa aikana. Samoin nettisivujen kautta saatu palaute on moninkertaistunut.
– Netin kautta olemme tavoittaneet erityisesti sitä ikäluokkaa, joka kaikkein herkimmin on jättämässä kirkkolaivaa, Pennanen kertoo.
Haminan seurakunnan nettisivuilla suosittuja ovat Pennasen mukaan olleet ihmisläheiset tarinat. Nettisivut ovat vuodelta 2011 mutta viime vuonna sivuja uudistettiin lisäämällä kuvien käyttöä ja toimittamalla juttuja ajankohtaisista asioista. Seurakuntalaiset otettiin mukaan kuviin ja tarinoihin.
– Käänsimme viestinnän katsannon päälaelleen. Emme lähteneet liikkeelle omista tarpeistamme vaan sitä, mikä ihmisiä kiinnostaa. Sanoma on tietysti mukana aina kaikessa, Pennanen sanoo.
Vuonna 2013 sivuilla käyntejä oli yhteensä 69 120 ja vuoden 2014 tammi-huhtikuussa käyntejä on ollut 28 431. Ladatuimpia sivuja ovat uutissivun lisäksi palvelut, henkilöt ja toimitilat -sivu.
Haminan seurakunta on ottanut käyttöön myös Facebookin, mikä sujuu Jari Pennasen mukaan hyvin.
– Sitä päivitetään aika usein, eli pitää nähdä vaivaa, mutta se on sen arvoista. Suurin vaiva oli kuitenkin se kynnyksen ylittäminen.
Myös muut seurakunnat ovat antaneet myönteistä palautetta onnistuneista nettisivuista. Palaute rohkaisee jatkamaan viestinnän kehittämistä.
– Onhan tässä töitä vielä edessä, mutta nyt se ei enää pelota, Jari Pennanen sanoo.
Sujuu-julkaisujärjestelmä on Kotimaa Oy:n palvelu.
Ilmoita asiavirheestä