Anna apua & Pyydä apua! Pyrkimyksenä on madaltaa ihmisten kynnystä avun saamiseen. Palvelua saa yhdeltä tiskiltä, sillä vahtimestarit ja Suurella Sydämellä -vapaaehtoiset ottavat asiakkaan vastaan ja neuvovat eteenpäin.
– Haluamme helpottaa apua tarvitsevien pääsyä kirkon auttamispalvelujen piiriin Tampereella. Sen lisäksi haluamme innostaa tamperelaisia mukaan vapaaehtoisen auttamistoimintaan, kiteyttää diakoniajohtaja Matti Helin.
Asiakas, jolla on esimerkiksi akuutti tarve diakoniaan tai sielunhoitoon, voi kävellä ovesta sisään vahtimestareiden pisteelle ja hänet neuvotaan siitä eteenpäin.
– Käytännössä papin luo pääsee heti. Seurakuntien talolla onnistuu vaikka Las Vegas -tyylinen pikavihkiminenkin, kunhan paperit eli esteettömyystodistukset ovat kunnossa. Diakoniatyöntekijän luokse myös pääsee pian. Lisäksi asiakkaaseen luvataan ottaa yhteyttä vuorokauden sisällä, jotta katsotaan, miten mennään eteenpäin, Helin kertoo.
Seurakuntien talon katutasossa toimii lokakuusta alkaen myös Seurakuntien avunvälitys. Kyse on arkipäivisin kello 9 – 13 avoinnaolevasta puhelinpalvelusta. Ympärivuorokautisesti Pyydä Apua -palvelu toimii SuurellaSydamella.fi -sivuilla.
– Jos tarvitsee esimerkiksi elintarvikeapua, pääsyä Ruokanyssen asiakkuuden piiriin tai diakoniatyöntekijän puheille, se tapahtuu yksinkertaisimmin niin, että täyttää netissä Pyydä Apua -lomakkeen ja painaa ”lähetä”.
Lomakkeella pyydetään asiakkaalta minimitietoja. Esimerkiksi kirkkoon kuulumista ei udella. Lopussa on avoin kenttä, johon voi kirjoittaa jos haluaa, mihin haluaa apua.
– Vaikka tuon tilan jättää tyhjäksi, työntekijä ottaa yhtälailla yhteyttä. Ihminen itse päättää, mitä kertoo ja millä tavalla lähestyy. Me vastaanottajina olemme vastuussa siitä, että kun tieto tulee järjestelmiimme, käsittelemme sitä niin, ettei se päädy kenenkään ulkopuolisen käsiin. Järjestelmä on suljettu, eikä millään tavalla, missään kohtaa julkinen.
Jos pelkää tietoturvansa puolesta, voi toki tulla henkilökohtaisesti paikalle. Jollei lomakkeen lähettäminen netin kautta onnistu, toimii viime viikolla avautunut puhelinpalvelu samalla idealla.
Asiakkuuden hallintajärjestelmän kautta tiedot menevät oikealle oman asuinalueen työntekijälle, tulivatpa ne puhelimitse tai netissä tai vahtimestareiden kautta. Järjestelmästä pystyy myös näkemään, missä vaiheessa asioiden hoito on. Nyt Tampereella seurataan, näkyykö asiakasmäärissä, että avun piiriin pääsee aiempaa helpommin.
– Jonkin verran ainakin alkuvaiheessa avunpyyntöjen määrä kasvaa, mutta sitten varmaan tasoittuu. Taloustilanteet vaikuttavat siihen, tarvitaanko taloudellista tai ruoka-apua enemmän kuin sinällään se, kuinka helposti pääsee asiakkaaksi, Helin sanoo.
Ilmoita asiavirheestä