Väitös: Maine on somalitytölle tärkeää

Somalitytön hyvä maine kertoo tytön omanarvontunnosta sekä islamin ja oman taustakulttuurin käytösodotusten arvostamisesta, käy ilmi Anu Isotalon
uskontotieteen väitöskirjasta, joka tarkastetaan Turun yliopistossa lauantaina 7. elokuuta.

Isotalo tutki vuosina 2003‒2006 toteuttamassaan kenttätyössä sukupuolierityisiä tapoja määritellä tytön mainetta.

‒ Tutkimuksen mukaan hyvä tai huono maine rakentuu somalitytön pukeutumisen, käyttäytymisen ja liikkumisen siveellisyyden ja siveettömyyden yhteisöllisissä arvioissa. Haastatteluissa siveys yhdistettiin omanarvontuntoon, vastuuntuntoon ja itsekontrolliin. Näiden tulkintojen taustalla vaikuttaa islamiin ja somalikulttuuriin liittyvä esiaviollisen neitsyyden ideaali, Isotalo sanoo.

Isotalo esittää tutkimuksessaan, että Suomessa varttuvien somalityttöjen käytös oli yksi yhteisöllinen peili, jota vasten tehtiin laajempia tulkintoja islamin, somalikulttuurin ja arvojen tilasta.

‒ Kielteiseksi suomalaistumiseksi tulkittu muutos tyttöjen käyttäytymisessä uhkasi kulttuurista jatkuvuutta ja tärkeiden arvojen välittymistä seuraaville sukupolville. Käytännössä rajanveto ei kuitenkaan ollut näin jyrkkä: ”sopivan” ja ”sopimattoman” somalityttöyden välinen eronteko oli jatkuvan kulttuurisen neuvottelun alaisena ja tulkinnat tytöille sopivasta käytöksestä vaihtelivat myös perhekohtaisesti, Isotalo huomauttaa.

Toisin kuin aiemmat somaleja Suomessa koskeneet väitöstutkimukset, Isotalon tutkimus perustuu kokonaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella hankittuun aineistoon.

Haastatellut arvostivat islamiin ja somaliperinteeseen liittyviä käytösodotuksia ja pitivät niitä oman käytöksensä ohjenuorina.

‒ He kuvasivat tytön mainetta ja maineen kallisarvoisuutta ilmaisuvoimaisin metaforin, joilla on yhtymäkohtia somalien rikkaaseen suulliseen perinteeseen: Tyttö oli kuin tomaatti, joka ei voi kieriä ja pyöriä joka paikassa ilman kolhuja, Isotalo sanoo.

Toinen kielikuva, jota käytettiin tytön maineen vahingoittumisen herkkyydestä, vertasi tyttöjä vaaleaan kankaaseen, jossa pienikin tahra näkyi heti.

‒ Tytön kunniallisuuden merkitystä perheelle kuvattiin myös vertaamalla tyttöä arvokkaaseen timanttiin, jota haluttiin suojella ja varjella, Isotalo kertoo.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliVenäjän ortodoksinen kirkko haluaa Iisakinkirkon
Seuraava artikkeliSeurakunnan Pikadeitit kiinnostavat myös kirkkoon kuulumattomia

Ei näytettäviä viestejä