Valtaosa suomalaisista ei hyväksy alkoholin mielikuvamainontaa

viinipullot_pihde_205

Tiedot käyvät ilmi helmikuussa tehdystä galluptutkimuksesta, johon haastateltiin yhtensä 1004 iältään 15 – 79-suomalaista. Tutkimuksen toteutti TNS-Gallup Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimeksiannosta.

Alkoholin mainontaan onkin odotettavissa rajoituksia. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan parhaillaan alkoholilakiin muutosta, joka kieltäisi alkoholin mainostamisen mielikuvilla. Jos huhtikuussa lausuntokierrokselle lähtevä lakiesitys toteutuu, mainonnassa kerrotaan jatkossa vain alkoholijuomien tuote- ja hintatietoja.

Ranskassa alkoholimainonta on jo rajattu koskemaan pelkkiä tuotetietoja. Norjassa alkoholimainonta on kielletty kokonaanAlkoholin mielikuvamainonnan kieltohalujen taustalla on huoli lasten ja nuorten alkoholinkäytöstä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Markku Soikkelin mukaan tutkimukset ovat osittaneet selvästi yhteyden alkoholimainonnan ja nuorten huomisen välillä.

Markkinointi ei edistä vain alkoholin käytön aloittamista, vaan vaikuttaa myös aloittamisikään ja käyttömääriin.Soikkeli puhui keskiviikkona 14.3. Helsingissä pidetyssä Uusi alkoholiakatemia –tilaisuudessa.

Suomessa alkoholimainonnan kohdistaminen lapsiin ja nuoriin on kielletty, mutta päihdejärjestöjen ja asiantuntijoiden mukaan kaikki mainonta vaikuttaa lapsiin ja nuoriin, koska he eivät voi välttyä näkemästä mainoksia.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliLestadiolaisten ”joulu” on jo pian ovella
Seuraava artikkeliKirkko naisistuu

Ei näytettäviä viestejä