Ilmestys Damaskoksentiellä
Vuosien 32–34 jKr. välillä Paavali teki ensimmäisen matkansa, josta on säilynyt tietoa. Sama matka oli hänelle itselleen merkittävin. Silloinen Saulus asui Jerusalemissa, jossa hän innokkaana farisealaisena noudatti Mooseksen lakia ja vainosi kristittyjä. Jerusalemista hän lähti nykyiseen Syyrian pääkaupunkiin Damaskokseen vangitakseen sinne paenneita kristittyjä.
Suunnitelmat muutti kuitenkin matkan varrella koettu Kristuksen ilmestys.
Vasta kolmen vuoden päästä ilmestyksestä Saulus-Paulus uskaltautui Damaskoksesta ja nykyisen Jordanian alueelta Jerusalemiin, missä hän tapasi Jaakobin ja Pietarin. Jerusalemista hän siirtyi noin kymmeneksi vuodeksi kotiseudulleen Tarsokseen, Välimeren koilliskulmaan. Noin vuonna 47 hän asettui Antiokiaan, joka oli eräs Lähi-Idän suurimmista kaupungeista.
Ap.t. 9; Gal. 1:18
Ensimmäinen lähetysmatka
Antiokian seurakunta lähetti Paavalin ensimmäiselle lähetysmatkalleen 40-luvun lopulla. Ensimmäinen etappi oli Kypros, josta Barnabas, toinen Paavalin matkakumppaneista, oli kotoisin. Laivan rantauduttua saaren itäpäähän Paavali kumppaneineen alkoi julistaa evankeliumia juutalaisten synagogissa. Pafoksessa Paavali kohtasi valeprofeetta Barjeesuksen ja hämmästytti paikallista käskynhaltijaa ihmeteolla.
Matka jatkui laivalla Attiliaan eli nykyiseen Turkin rantalomakaupunkiin Antalyaan ja sieltä sisämaan kaupunkeihin, joissa oli juutalaiset synagogat. Paavalin sanoma upposi kuitenkin paremmin kreikkalaisiin kuin juutalaisiin. Eräässä kaupungissa kreikkalaiset alkoivat pitää Paavalia ihmiseksi tulleena Hermes-jumalana ja Barnabasta Zeus-jumalana, juutalaiset taas yrittivät kivittää Paavalin hengiltä.
Vaikeuksista huolimatta julistajien työllä oli vaikutusta: kaikissa kaupungeissa, joissa he vierailivat, oli matkan jälkeen Jeesukseen uskovia.
Ap.t. 13–14
Toinen lähetysmatka: ihmeitä, mellakoita ja Korintin seurakunnan perustaminen
Noin vuonna 50 Paavali lähti toiselle lähetysmatkalleen, jonka hän teki Silaksen kanssa. Matkareitti kulki Tarsoksen kautta edelliseltä matkalta tuttuihin sisämaan kaupunkeihin, joihin oli syntynyt seurakunnat. Matkan varrelta mukaan lähti Timoteus, tuleva Paavalin työtoveri.
Filippissä joukko joutui Paavalin tekemän ihmeen vuoksi ruoskittaviksi ja vankilaan, mutta pääsi sieltä toisen ihmeen avulla pois.
Tessalonikan synagogassa Paavali selitti, että pyhissä kirjoituksissa kerrottiin juuri Jeesuksesta. Osa kreikkalaisista ja juutalaisista kuulijoista uskoi, mutta toiset aloittivat mellakan, ja Paavali joutui pakenemaan. Samoin kävi seuraavassa kaupungissa.
Ateenassa Paavali piti kuuluisan puheensa Areiopagilla, joka on edelleen turistinähtävyys. Sen jälkeen hän jatkoi matkaansa Korinttiin, missä hän viipyi puolitoista vuotta perustamassa pakanakristittyjen seurakuntaa.
Ap.t. 16; Ap.t. 17:22–31
Kolmannella matkalla syntyi Roomalaiskirje
Kolmannen lähetysmatkansa aluksi noin vuonna 53 Paavali palasi Efesokseen. Hän viipyi siellä reilut kaksi vuotta kertomassa Jeesuksesta ja tekemässä ihmeitä. Sanoma otettiin niin hyvin vastaan, että Artemis-jumalattaren palvonnasta hyötyneet käsityöläiset aloittivat mellakan.
Efesoksesta Paavali jatkoi matkaa nykyisen Turkin länsirannikkoa pitkin päätyen lopulta Korinttiin, missä hän opetti kristittyjä ja kirjoitti Roomalaiskirjeen.
Kolme kuukautta myöhemmin Paavali lähti paluumatkalle, jonka varrella hän rohkaisi kristittyjä nykyisen Kreikan alueella. Hän tapasi myös Efesoksen seurakunnan vanhimmat. Matka jatkui kauppalaivalla Kosin, Rodoksen ja Kyproksen läheltä nykyiseen Israeliin. Päätepisteenä oli Jerusalem.
Ap.t. 19
Haaksirikko matkalla Roomaan
Jerusalemissa syntyneen hässäkän seurauksena roomalaiset ottivat Paavalin kiinni. Häntä pidettiin kaksi vuotta vankina Kesareassa. Paavali vaati päästä esittämään asiansa keisarille, koska oli Rooman kansalainen.
Häntä lähdettiin kuljettamaan laivalla Roomaan. Matkalla laiva kuitenkin haaksirikkoutui Maltalle.
Kolme kuukautta myöhemmin matka jatkui meriteitse Sisiliaan ja sieltä lähelle Napolia. Kaksi seuraavaa vuotta 60-luvun alussa Paavali vietti kotiarestissa Roomassa ja piti seurakuntiinsa yhteyttä kirjeitse.
Paavalin suunnittelema lähetysmatka Espanjaan ei luultavasti toteutunut, mutta vapauduttuaan hän kävi ainakin Kreetalla ja nykyisen Turkin länsirannikolla.
Ap.t. 21, 23–30; Room. 15:23–24, 28; Tiit. 1:5, 3:12
Lähteinä on Raamatun lisäksi käytetty seuraavia teoksia:
Antti Mustakallio:
Paavali. WSOY; Heikki Palva: Raamatun tietosanasto. WSOY; Paul Lawrence: Raamatun Atlas. Kustannus Oy Uusi Tie.
Juttu on julkaistu aiemmin Kotimaa-lehdessä.
Ilmoita asiavirheestä