Ville Ranta piirsi pilakuvan Muhammedista – ”Sananvapaus ei uhkaa uskontoja”

Helsingin seurakuntayhtymän lehti Kirkko ja kaupunki julkaisi maanantaina pilakuvan vatsaan ammutusta profeetta Muhammedista. Oululaisen sarjakuvataiteilija Ville Rannan piirtämässä kuvassa on myös kolme muuta ammuttua hahmoa, jotka on nimetty uskovaksi, ateistiksi ja muslimiksi. Hahmot esittävät viime viikolla Pariisissa tehdyn terrori-iskun uhreja.

Ville Ranta julkaisi maanantaina Facebook-seinällään myös ison suomalaisen sanomalehden tilaaman Muhammed-sarjakuvan, jonka julkaisemisesta lehti myöhemmin kieltäytyi. Sarjakuvassa Muhammed toteaa vihaisesti terroristien pilkkaavan häntä. Ranta ei halunnut kommentoida asiaa enempää.

Kirkko ja kaupungin päätoimittaja Seppo Simola ei juuri halunnut maanantaina kommentoida pilakuvan julkaisemista. Helsingin seurakuntayhtymän viestintäjohtajana työskentelevän Simolan mukaan pilakuva on yhteensopiva toisen uskonnon arvojen kunnioittamisen kanssa. Islamin valtavirtasuuntaukset pitävät profeetta Muhammedin kuvallista esittämistä poikkeuksetta loukkaavana.

Useat uskonnollisten yhdyskuntien edustajat ovat toivoneet kunnioitusta toisten vakaumuksille Ranskan terrori-iskuja seuranneessa keskustelussa. Esimerkiksi Helsingin sanomien haastattelussa Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar toivoi kunnioitusta myös muslimien vakaumukselle. Evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen puolestaan piti oman perinteen kritisoimista eettisenä, mutta piti eettisesti ongelmallisena kritisoida toisen traditiota.

– Pilapiirros Muhammedista on vaikea merkki käyttää. Se tulkitaan helposti muslimeja vastaan kohdistetuksi tahalliseksi loukkaukseksi. Ajattelen kuitenkin, että toisaalta juuri Muhammedin piirtäminen on osoitus siitä, etteivät pilapiirtäjät pelkää piirtää mitä parhaaksi näkevät, Ville Ranta kommentoi asiaa Kotimaa24:lle.

Ranta kertoo halunneensa piirtää Muhammedista pilapiirroksen, jota olisi mahdollisimman vaikea tulkita tavallisia muslimeja kohtaan suunnatuksi loukkaukseksi.

– Ymmärrän ihmisiä, joiden mielestä mikä tahansa pilakuva Muhammedista on mauton, epäkunnioittava ja väärämielinen. Itse vain en ole samaa mieltä, Ranta jatkaa.

Hänen mukaansa Muhammedin kuvaaminen ei ole sinällään hyödyllistä, mutta se on pystyttävä tekemään ilman pelkoa väkivallasta.

Muhammed-pilakuvat säilyttävät suosionsa

Pariisin terrori-iskussa satiirisen Charlie Hebdon toimitukseen kuoli 12 ihmistä. Tapahtuma oli osa laajempaa terrori-iskujen sarjaa. Tekijöillä oli yhteyksiä ääri-islamilaiseen al-Qaida terroristiverkostoon.

Terrori-iskun taustalla olivat lehden islamia kritisoineet pilapiirrokset ja profeetta Muhammedia esittäneet kuvat. Uutislähteiden mukaan keskiviikkona ilmestyvän lehden kannessa on kuvattuna profeetta Muhammed, joka pitää käsissään kylttiä ”Je suis Charlie” (Minä olen Charlie). Lause on muodostunut terrori-iskun uhrien tukijoiden iskulauseeksi. Lisäksi kannessa lukee myös ”Kaikki on annettu anteeksi”.

Lehdessä julkaistaan AFP:n mukaan myös Muhammedia pilkkaavaa materiaalia.

Terrori-iskun jälkeen keskustelu sananvapaudesta ja kritiikistä uskontoja kohtaan Suomessa on kiihtynyt. Esimerkiksi Vapaa-ajattelijoiden liiton puheenjohtaja Petri Karisma on pitänyt esillä näkemystä, jonka mukaan terrori-iskun takana olevat kuvat olisivat olleet Suomessa laittomia uskonrauhanrikkomispykälän vuoksi. Liiton mukaan asetus pitäisi poistaa laista vanhentuneena ja sananvapauden vastaisena.

Ville Ranta tuli uransa alkuvaiheessa tunnetuksi juuri Muhammedia käsittelevistä pilapiirroksistaan, jotka julkaistiin vuonna 2006 Kaltio-lehdessä. Vuonna 2011 hän kertoi Ylioppilaslehden haastattelussa ajattelevansa Muhammedin kasvojen kuvaamista hyökkäyksenä myös tavallisia muslimeja kohtaan.

– Kun sitä on miettinyt vuosikausia, niin tätä puolta ei pysty kieltämään, Ranta totesi tuolloin lehdelle.

Nyt Ranta kuitenkin toteaa, että kyse on myös kontekstista. Asiaan voi olla monia näkökulmia.

Rannan mukaan uskonnon kunnioittaminen ja sananvapaus ovat usein sovittamattomassa ristiriidassa. Monikulttuurisessa ympäristössä on kuitenkin vaikea vaatia tunteilleen suojaa toisen ajatuksilta. Myös uskonnon on sopeuduttava tähän.

– Sananvapaus ei uhkaa uskontoja eikä vähemmistöjä. Se suojelee niitä. Sananvapaus on kiinni demokratiassa ja tasa-arvossa, joiden kokonaisuus ylipäänsä mahdollistaa sen, että vähemmistöt voivat lähtökohtaisesti elää rauhassa ja vailla pelkoa enemmistön sortotoimista. Pilapiirrokset ovat muslimien puolella rasismia vastaan, Ranta sanoo.

Katso Ville Rannan pilakuva K&K:n Facebook-sivuilta ja sarjakuva Rannan sivuilta.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliPariisin terrori-iskut koskettavat Lähetysseuran Marhaban-keskuksen työtä
Seuraava artikkeliKirkon ympäristökasvatuspalkinto Raision seurakuntaan

Ei näytettäviä viestejä