Voiko saarnaamista opettaa?

Vastaus otsikon kysymykseen on kyllä. Ainakin sitä mieltä on yliopistonlehtori Sini Hulmi, jonka toimenkuvaan kuuluu erityisesti saarnaamisen opettaminen.

Mutta mitä siis on saarna?

– Saarnan tehtävä on kuljettaa raamatunkohdan merkitystä sen uskonyhteisön sisällä niille ihmiselle, jotka silloin ovat koolla kun saarna puhutaan, Hulmi määrittelee ja painottaa käsitetä merkitys.

Hulmin tutkimusten mukaan saarna on prosessi, joka on paljon monitahoisempi kuin vanhastaan ajateltiin. Ei riitä, että pappi kammiossaan valmistelee saarnaansa, puhuu sen seurakunnalle ja lähtee kotiin. Se, miten kuulija saarnan ottaa vastaan, alkaa jo ennen saarnaa.

– Saarna myös jatkaa elämäänsä jumalanpalveluksen jälkeen, ihmiset prosessoivat sitä muiden kanssa kirkkokahveilla tai muualla. Kuulija kuulee saarnan oman elämänsä kautta, mutta ei välttämättä siten, kuin pappi sen tarkoitti.

Tutkimusten mukaan saarnan tiedollinen anti jää kaikkein heikoiten ihmisten mieliin.

Yliopisto ei ole ”saarnakoulu”

Saarnan opettamisessa on kaksi puolta, teologinen ja käytännöllinen.

– Eksegetiikan osaaminen on saarnaajalle tärkeää, jotta hän tietää, mitä teksti merkitsi historiallisessa tilanteessa, jossa se syntyi. Systemaattisen teologian avulla saarnaaja tietää, mitkä ovat kirkon uskon ja opin käsitykset kulloinkin kyseessä olevasta raamatunkohdasta.

– Käytännöllisen teologian avulla saarnaaja ymmärtää, mikä on saarnan asema ja merkitys osana uskonyhteisön jumalapalveluselämää. Hän oppii myös ymmärtämään saarnaa prosessina, johon vaikuttaa saarnaajan lisäksi kuulija ja tilanne, jossa saarna tapahtuu.

Sini Hulmi muistuttaa, että yliopistossa opetetaan teologia, ja miten sitä sovelletaan työelämässä. Tiedeyliopisto ei kuitenkaan voi olla mikään ”saarnakoulu”, vaan se tehtävä kuuluu kirkon koulutuskeskukselle.

– Yliopisto ole ainoa pappeja kouluttava taho.

Tieto saarnan julkaisemisesta voi kangistaa

Sini Hulmi sanoo suhtautuvansa hieman varauksellisesti kirjoitettujen saarnojen kokoelmiin.

– Jos saarnaaja ajattelee saarnaa valmistellessaan, että tästä tulee julkaisu, hän tekee kirjallisen version sen sijaan, että valmistelisi puhetta.

Saarna on Hulmille yhteisöllinen prosessi, jossa kuulija otetaan mukaan ennen ja jälkeen saarnan. Kuulijaan myös luotetaan.

– Olen käyttänyt saarnakoulutuksessa vertausta, että kyse on jäävuoresta. Teologilla on paljon tietoa asiasta, mutta saarnassa siitä näkyy vain pieni osa.

Saarnalla on Hulmin mielestä oltava myös selkeä rakenne, eikä se voi olla koko kirkkohistorian tai kirkon oppisisällön yleisesitys.

Kyllä, saarnaamista voi opettaa, kuten muitakin asioita yliopistossa. Katso myös video!

Digipostilla avattu – luettavissa yli 1300 saarnaa.

Kuva: Cristian Medel

Lue myös

”Saarnaajan on oltava kuin ensirakastaja”

Pappi saarnasi Tampereen kiälellä

”Raamattu toisessa kädessä ja sanomalehti toisessa” – papit kertovat saarnasta

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKirkon erityisnuorisotyönpäivillä on puhuttu poliisiyhteistyöstä ja monikulttuurisuudesta
Seuraava artikkeliKirkkoherra: ”Kännyköiden ja läppäreiden räpläys häiritsee työkokouksia”

Ei näytettäviä viestejä