Yhdenvertainen Suomi -kansalaisaloitteen taustajoukot ovat julkaisseet kaksi mainosvideota, joissa kritisoidaan pakollista uskonnonopetusta sekä lasten liittämistä uskonnollisiin yhdyskuntiin. Nyt kerätään rahaa, jotta mainokset saataisiin televisioon.
Vapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja Petri Karisma kertoo, että käynnissä oleva mainoskampanja on kaksiportainen. Tavoitteena on saada kasaan riittävästi rahaa, jotta mainokset voidaan esittää televisiossa, mutta rahankeräys on kampanja itsessään.
– Tavoitteena on saada videot leviämään somessa. Verkko on se juttu, Karisma sanoo.
Ensimmäisessä mainoksessa kritisoidaan lasten liittämistä uskonnollisiin yhdyskuntiin. Toisessa mainoksessa vanhemmat yrittävät ilmoittaa kirkkoon kuuluvaa lastaan elämänkatsomustiedon tunneille, mutta se ei onnistu, sillä lain mukaan evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien lasten on osallistuttava evankelis-luterilaisen uskonnon opetukseen.
Mainosvideot on rahoittanut Tampereen vapaa-ajattelijat ry. Tarkkoja suunnitelmia televisioesityksistä ei vielä ole, mutta Karisma kertoo, että kanavien kanssa on käyty alustavia keskusteluja ja mainokset saadaan tarvittaessa lyhyelläkin varoitusajalla näkyviin.
– Kampanjan laajuus riippuu siitä, kuinka paljon rahaa saamme kasaan. Jos tulee sata tonnia, sitten se on MTV3, prime time ja koko valtakunta, Karisma kertoo.
Hän arvelee, että mahdolliset televisioesitykset lykkääntyvät kuitenkin toukokuun lopussa pidettävien europarlamenttivaalien taakse.
Jutun julkaisuhetkellä kansalaisaloite oli kerännyt 5 530 kannatusilmoitusta. Jotta aloite otettaisiin käsittelyyn, kannatusilmoituksia vaaditaan lähes kymmenkertainen määrä. Aikaa allekirjoitusten keräämiseen on 20.7.2014 saakka.
Kansalaisaloitteen takana on joukko yksityishenkilöitä. Aloitteen verkkosivujen mukaan sitä tukevat Vapaa-ajattelijat, Eroakirkosta.fi, Humanistiliitto sekä Avoin ministeriö.
Ilmoita asiavirheestä