Yle Radio 1:n ohjelmapäällikön Kaj Färmin mukaan jumalanpalvelusten puffaamiselle eli mainostamiselle ei ole erityistä tarvetta, koska ohjelman kuuntelijat kyllä tietävät, milloin lähetys tulee. Radiojumalanpalvelukset ovat kanavan kuunnelluimpia ohjelmia. Sunnuntain viikkojumalanpalvelus kerää viikoittain yli 150 000 kuuntelijaa.
Tuottaja Ari Meriläinen kertoo, että vahvoja vakituisia brändejä mainostetaan vähemmän kuin uusia ohjelmia.
– Tasajako ei ole tehokasta strategiaa, Meriläinen toteaa.
Normaalista viikkorytmistä poikkeavia kirkollisia ohjelmia, kuten pääsiäisen ja joulun ajan ohjelmia, sen sijaan puffataan esimerkiksi kuuluttajan teksteissä.
Kirkollisten ohjelmien markkinointi ei eroa muiden ohjelmien markkinoinnista. Ylen markkinointistrategian mukaan puffauksen on oltava ihmisiä kunnioittavaa, ja puffien pitää nousta ohjelman sisällöstä. Mainostaessa tulee ottaa huomioon, että puffi sopii yhteen sillä hetkellä esitettävän ohjelman kanssa. Kaikkia ohjelmia ei ole sopivaa puffata kirkollisten ohjelmien yhteydessä.
Nojatuolikirkko on keskusteleva jumalanpalvelus Yle TV1:ssä. Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio
Jutun otsikko muutettu kello 11.36.
Ilmoita asiavirheestä