Eikö luterilaisten olisi aika tehdä Lutherin teesien 500-vuotisjuhlavuonna uusi uskonpuhdistus? Näin kysyy kirjailija, kulttuurintutkija Jari Ehrnrooth tänään tiistaina Ylen
kolumnissaan. Hänen mukaansa luterilaisten pitäisi julkisesti katua juutalaisvastaisuuttaan ja antisemitismiään. Sen lisäksi olisi kaduttava myös sitä, että ”kristityt ylisummaan ovat kaapanneet juutalaisten pyhän kirjan ja alkaneet tulkita sitä omiin tarkoituksiinsa sopivalla ja juutalaista uskoa loukkaavalla tavalla”.
Ehrnrooth nostaa esiin Martti Lutherin äärimmäisen juutalaisvastaiset näkemykset vuonna 1543 julkaistussa teoksessa Juutalaisista ja heidän valheistaan. Lutherin mielestä juutalaiset ovat vääräuskoisia, saastaisia, laiskoja, ahneita, kieroja kyykäärmeensikiöitä ja verenhimoisia perkeleenlapsia. Juutalaiset koulut ja synagogat piti Lutherin mielestä polttaa ja juutalaisten talot hävittää.
”Kirja avaa silmät siltä joka vaalii mielikuvaa luterilaisesta lähimmäisenrakkaudesta. Toistuvasti ja kiivaasti Luther varoittaa valtaapitäviä ruhtinaita sortumasta helläsydämisyyteen juutalaisia kohtaan. Karkottamis-, kurittamis-, hyväksikäyttö- ja pakkotyöohjelma on pantava toimeen säälittä”, Ehrnrooth kirjoittaa.
Hän kehottaa seurakuntien kirjallisuuspiirejä tutustumaan tähän Lutherin teokseen reformaation juhlavuoden kunniaksi.
Ehrnrooth huomauttaa, että juutalaisvihamielinen näkemys on edelleen osa luterilaista tunnustusta. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilta löytyvässä Yksimielisyyden ohjeessa sanotaan:
”On kysymys synnin ansaituista rangaistuksista silloin, kun Jumala rankaisee jotakin maata tai kansaa sanansa halveksimisesta niin, että rangaistus kohtaa myös jälkipolvia, kuten huomaamme juutalaisten kohtalosta.”
Ehrnroothin mukaan nykyisetkin suomalaiset papit ja tavalliset perusluterilaiset esittävät usein varmana tietona juutalaisvastaisia ennakkoluuloja, kuten sitä, ettei juutalaisilla olisi armoa.
Hän kehottaa suomen luterilaisia ottamaan mallia Amerikan evankelis-luterilaisesta kirkosta, joka on 1990-luvun puolivälistä alkaen pääsiäisen aikaan korostanut, että Jeesuksen kuolemasta ei pidä syyttää juutalaisia tai juutalaista uskoa.
Kolumnin lopussa Ehrnrooth kritisoi uskonrauhanrikkomispykälää kysellen, rikkooko hänen kirjoituksensa uskonrauhaa ja jos, niin kenen.
”Perustuslaillinen uskonnon ja vakaumuksen vapaus on johdonmukaista vasta sitten, kun sananvapaus koskee niitä siinä missä muitakin elämänkatsomuksia. Mihin uskonrauhanrikkomispykälää siis tarvitaan?”
Kuva: Kirjapaja / Matti Karppinen
Lue myös:
Antisemitismin tutkija: Juutalaisvastaisuus ei ole vain menneisyyden ilmiö
Ilmoita asiavirheestä