Facebookissa on vajaan vuorokauden ajan levinnyt uudenlainen yhteisvastuukampanja. Tempaus hyödyntää Facebookin statuspäivityksiä, joita tykkäämällä voi vaikuttaa siihen, paljonko statuksen laittanut henkilö lahjoittaa Yhteisvastuu-keräykseen. Idean isä on Kirkkopalvelujen kehittämiskonsultti Raimo Turunen.
Hän sai idean pohtiessaan ystävänsä kanssa Facebook-päivityksiä.
– Facebookissa kiertää paljon statuskopiointipyyntöjä, joista suurin osa on ihan huuhaata. Miksei sosiaalista mediaa voisi käyttää myös näin, koska se on niin nopea ja notkea. Ajattelin, että tästä voisi syntyä jopa jonkinlainen kansanliike, Turunen sanoo.
Sitä kuinka laajalle tempaus on tähän mennessä levinnyt on Turusen mukaan mahdotonta sanoa. Hänen omasta kaveripiiristään on mukana reilut 30 ihmistä.
Lahjoituksen suuruudesta kertovien tykkäämisten määrät vaihtelevat Turusen kavereiden keskuudessa muutamasta kympistä runsaaseen sataan euroon. Turusen oma kaveripiiri on tähän mennessä määrännyt hänet osallistuman Yhteisvastuu-keräykseen lähes sadalla eurolla.
Tempauksen osallistujat sitoutuvat Facebook-statuksessaan maksamaan Yhteisvastuu-keräykseen niin monta euroa kuin heidän päivityksensä saa tykkäys-painalluksia määräaikaan mennessä. Monet ovat asettaneet takarajaksi vuorokauden. Lopuksi status kehotetaan kopioimaan ja määrittämään siihen oma aikataulu.
Ilmoita asiavirheestä